Svar: På vej til at brænde ud
20. januar 2014
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har et par af mine bøger, tak:) Og selvfølgelig også stort tillykke med den lille dreng.
Det lyder som om at I har haft en hår graviditet og langvarig fødsel - det har været svært og det fylder naturligt stadig meget i jeres lille familie. Det lyder dog som om at I forældre er rigtig gode til at fornemme jeres dreng og aflæser ham godt - så I giver ham den ro, nærhed og tryghed, som han tydeligt viser behov for. Det er rigtig dejligt!
Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer - på den måde kommer vi nok bedst omkring det hele:)
I kan godt med den alder jeres dreng har nu, forsøge at få lidt mere struktur på søvnen. Det vil være rigtig godt at I nu arbejder på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Mit forslag vil dog være, at I nu forsøger at give ham så lang en middagslur som muligt - det kan nogle gange være en idé at lægge et bad ind om formiddagen og på den måde aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, hvorefter han så ammes og puttes til en længere lur.
Du/I må meget gerne gå en lang tur med ham, for på den måde at holde ham sovende og vænne ham til at sove en længere lur midt på dagen. Det vil være rigtig godt og det er ikke noget problem, at han lige nu skal trilles for at sove - det kan ændre sig senere hen. Vigtigst lige nu er, at han stille og roligt vænnes til en rytme, hvor han sover længere dagslure - og kortere nattesøvn. For hos jer, er rytmen lige nu sådan at han går meget tidligt i seng og derfor også står meget tidligt op. Og det vil være rigtig godt, hvis I kunne arbejde på at få dette ændret...
Det kan godt være at han nogle gange har behov for en 4 lur og det må han også godt få - han kan f.eks. godt sove allerede kl 17.30-18, men så kan han komme op og være vågen i et par timer og måske først gå i seng til natten kl 21-22 og på den måde vil jeres natterytme også ændre sig. Det hele rykkes dog lettest, ved at I nu arbejder på en længere middagslur, så han står senere op fra den:)
Hvis han er eller bliver afhængig af at være i bevægelse for at sove og I på sigt gerne vil lære ham at sove uden at blive kørt i barnevognen, så skal I starte med at køre ham. I skal trille ham en tur, hvor han fra starten bliver kørt, så han oplever det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart.
Og stille og roligt skal I så begynde at holde vognen stille. Du skal altså trille ham og når han så er stille og ligger og kikker, så holder du vognen stille. Hvis han begynder at klynke, så triller du vognen igen og når han atter er stille, så holder du vognen stille. Hver gang han klynker, så triller du ham til ro og så holder du igen pause, - trille, pause, lytte efter hvordan han reagere, trille når han har brug for det, men pause, når der igen er ro på, lytte og hele tiden se hvordan han reagerer.
Ved at trille og holde pause på denne måde, så lærer du ham at være i barnevognen uden at han behøver være i bevægelse. Han lærer stille og roligt at kunne ligge og kikke i sin barnevogn, uden at være ked af det :) Men det er ikke lige nu - først skal han hjælpes til en 3 lurs rytme, hvor middagsluren er en lang lur. Og så skal han også lære at sove i sin lift og i sin barnevogn - før du overvejer at stoppe med at trille ham - en ting af gangen :)
Hvis han ligger og pludrer med sig selv, lyspletten på væggen osv. så behøver I ikke tage ham op - han må godt ligge og hygge sig lidt for sig selv. Bliver han ked af det, så skal I naturligvis være der. Nogle gange er det nok at pludre tilbage til ham "hej skat, jeg er lige her, hej", så han ser og hører jer - andre gange skal han løftes op, holdes om, kærtegnes, beroliges, pludres med. Det afhænger helt af situationen og tidspunktet.
Med hensyn til amingerne, så kan det være en god idé at lægge en skiftning ind undervejs i en amning. Så du ammer ham, skifter ham og derefter lægger ham til samme bryst igen eller tilbydes toppen fra modsatte side. På den måde kan du sikre at han bliver fyldt lidt ekstra op og derefter også kan sove et lidt længere søvnstræk. Det handler netop om at komme væk fra at han sjatspiser, hvis han spiser lidt her og lidt der - og at du stille og roligt skal få fyldt ham ekstra op hver gang netop ved at amme af to omgange.
Du kan nogle gange snyde ham til at spise længere tid ved et bryst og derved få lidt mere af den mættende mælk i ham, ved at skifte ammestilling undervejs. Hvis du starter med at amme i den traditionelle stilling og bagefter vender ham i tvillingestillingen men ved samme bryst, så tager ham fat og dier igen, men tror at han er lagt til ved modsatte side - på den måde hjælper du ham til at spise længere tid ved et bryst og dermed også "tømme" brystet bedre.
O ja - så kan det være en god idé at overveje en flaske med modermælkserstatning. Det vil mætte ham mere. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter og derfor vil børn der bliver ammet ofte spise hyppigere end børn der får erstatning. Der er derfor en vis sandsynlighed for at en flaske vil kunne mætte ham lidt mere og være med til at gøre at han søger brystet lidt mindre og måske også sover lidt længere søvnstræk.
Du kan derfor også gøre det, at du starter med at amme ham og herefter skifter ham og så tilbyder ham et supplement på flaske, hvorefter han så bliver puttet. Jeg kan godt høre på dig, at du rigtig gerne vil amme og det er super - det vil jeg også gerne støtte - men jeg hører også at dit overskud efterhånden mangler, du har meget let til tårer og er rigtig rigtig træt og her er det okay at supplere med en flaske!
Du skriver, at du "virkelig forsøger at være den perfekte mor" - hvad er det for dig? Den perfekte mor sidder ikke i brysterne, hun sidder i hjertet - og man er altså en ligeså god mor, selvom man giver flaske. Og faktisk synes jeg ikke man skal stræbe efter at være "perfekt mor", for hvis man er perfekt, så er man jo ikke menneskelig - er man? Og er det ikke vigtigt at jeres lille dreng har en menneskelig mor?
Jeg læser mellem linjerne i dit brev, at du føler at du altid skal være intens og nærværende sammen med dit barn og jeg tænker at det er meget store krav at stille til sig selv - og faktisk umuligt at leve op til...
Prøv at tænke på det kærlighedsforhold du har til din mand. Sammen med ham, vil du også have intense øjeblikke, hvor I ser på hinanden, føler og mærker hinanden og båndet der er imellem jer, men der vil også være perioder i løbet af dagen hvor I bare er sammen. I nyder at være sammen og I registrerer hinanden og er der for hinanden, men ikke på en intens måde.
På samme måde skal du også være sammen med din dreng. I perioder er I intense i jeres kontakt, du er der hundrende procent for ham, du reagerer på ham og de signaler han sender, men der er også perioder, hvor du ikke er intenst på ham. Der er perioder, hvor han ligger lidt for sig selv, pludrer, slapper af, ligger og kikker og hvor han "bare" er ved siden af dig, imens du foretager dig andre ting - og det er helt okay, det er sådan det skal være. Ligesom du heller ikke kan sidde og kikke din mand dybt i øjnene hele tiden, så skal du også tillade dig selv ikke at være så intens med din dreng hele tiden - for så brænder du ud og det har hverken du, din mand eller jeres lille dreng brug for.
Tiden arbejder for jer, det bliver nemmere at være mor, forældre, kæreste igen, finde ud af dagen, skabe rytme osv. I løbet af de næste 2 måneder vil der ske rigtig meget med jeres drengs rytme, han skal stille og roligt igang med skemad og det vil naturligt spille ind på rytme, søvn osv. Men stadig små skridt af gangen, en dag af gangen:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske