Brev:
Soverytme i vuggestuen
20. januar 2014
Alder:
11 mdr.
Soverytme i vuggestuen
Kære Helen,
Vores datter på 11 måneder er begyndt i vuggestue, hvilket går fint bortset fra et par sygdomsperioder. Hun har en lidt anderledes soverytme end de fleste, hvor hun sover 1,5-2 timer (kl. 9,30 og frem) om formiddagen og 45 min om eftermiddagen (kl. 14 og frem). Vi er lidt i tvivl om hvornår vi kan begynde at gå over til kun en lur om dagen, da denne rytme hurtigt kan gå lidt ud over spise/sove rytmen i vuggestuen, da hun et par gange har sovet fra kl. 10-13. Har du et forslag til hvad vi kan gøre?
Hun får stadig en flaske inden hun skal sove og en om natten i alt 400 ml som du anbefaler i din bog. Hvornår kan vi begynde at trappe ned på natflasken? Har du nogle gode råd til hvordan man trapper ned bedst - skal vi sætte mængden ned løbende eller stoppe fra den ene dag til den anden, give vand om natten eller hvordan?
Vi giver hende stadig allomin nr. 1 da hun ellers blev alt for mæt og ikke ville spise til måltiderne, skal vi skifte til nr. 2 når vi begynder at springe natflasken over? Det skal siges, at hun er en pige der ikke spiser så meget til måltiderne, men holder sin vægt og vejer det hun skal.
Jeg er meget itvivl om hun får den væske hun har brug for i løbet af dagen. Vi tilbyder hende af kop (og nogle gange af sutteflaske, da hun derved nogle gange tager noget mere) til måltiderne og i løbet af dagen. Jeg synes ikke det bliver til så meget, men jeg kan vel ikke gøre andet end at tilbyde det vel? Hun har våde bleer flere gange i løbet af dagen.
Hun har fået to små tænder i undermunden og der er så småt begyndt at komme nogle i overmunden. Vi har længe arbejdet på at introducere tandbørsten, først til at lege med men nu til at børste tænderne i undermunden. Det er hun bare ikke glad for, og vi kan næsten ikke få lov at tage den ind i munden uanset hvad vi gør. Der står endda i bøgerne at man skal børste efter aftenflasken er givet, men da er hun SÅ træt at hun går helt amok hvis vi gør det der. Den eneste måde det kan lykkes på er at vi begge holder hende, og det synes vi ikke rigtig vi vil, da det måske kan gøre at det vil blive et endnu større problem i fremtiden. Der må være nogle gode råd vi ikke kender til?
Mange hilsner
Kristina