Svar: Børste tænder
8. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tandbørstning er vigtigt, og de to fine nye tænder bør du børste to gange dagligt - morgen og aften:)
Du bør bruge en lille tandbørste beregnet til babyer og du bør også bruge en meget lille smule tandpasta - meget lidt, ikke mere end der kan ligge på din drengs lillefingernegl.
Du skal ikke tage hårdt fat, men børste blidt, så det er rart for ham, men forsøge at børste både på forsiden og bagsiden. Tandbørsten skal være helt blød. Hvis han gerne vil have noget i hånden, så kan du evt. have to tandbørster, hvor han selv holder en og du børster med en anden. Du kan også købe en tandbørste, der samtidig fungerer som bidering, det kan være han synes det er sjovt at ligge og gumle lidt på den:)
Det er vigtigt at "lege tandbørstning ind", så han bliver ved med at synes det er sjovt og okay at få børstet tænder:) Tandbørstning skal ikke tage alt for lang tid, men naturligvis bliver det mere og mere grundigt i takt med at der kommer flere tænder, tænder med tyggeflader osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske