Svar: Grøn afføring
19. december 2013
Alder:
1 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Det er ganske naturligt at lægge mærke til afføringen hos sit barn. Det kan man ikke lade være med, når man skifter ble flere gange dagligt - og afføringsproblemer og udseende af afføring er noget, som de fleste forældre bekymrer sig om ...
I skal naturligvis reagere, hvis I oplever noget, som virker anderledes, men som udgangspunkt er det vigtigt at I ved, at afføringen hos små børn kan se meget forskellig ud, og det som er vigtigst, er at barnet trives, udvikler sig og virker til at have det godt:)
De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer, og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn. At jeres datter har fået grønlig afføring efter ca 6 uger er helt okay:)
Den grønne afføring man ser hos nogle børn skyldes først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan have mange forskellige grønne nuancer, det vil ofte være forskellige lysegrønne nuancer, men det kan også ligne pesto.
Børn, der ernæres med modermælk, vil have hyppigere og ofte også tyndere afføringer end børn, der ernæres med modermælkserstatning. Hvis du ammer kan afføringen være næsten vandtynd nogle gange, og det er helt normalt. Hos børn der ernæres med modermælkserstatning kan afføringen nogle gange have en mere syrlig lugt end hos barnet der ammes - men det varierer efter, hvilken type erstatning barnet får.
Afføringen skal være let for barnet at komme af med. Hvis jeres datter har hård mave eller græder og græder, når hun skal af med afføringen, så skal hun ses af lægen som kan vurdere om hun skal behandles. Børn kan godt få forstoppelse, og det er vigtigt at vi hjælper dem med at holde gang i maven.
I skal også altid reagere, hvis I ser blod i afføringen. Det vil ofte stamme fra en lille rift i endetarmen, men det skal undersøges og er I i tvivl, så skal I få hende set af jeres læge:)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske