Svar: Grøn afføring

19. december 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Det er ganske naturligt at lægge mærke til afføringen hos sit barn. Det kan man ikke lade være med, når man skifter ble flere gange dagligt - og afføringsproblemer og udseende af afføring er noget, som de fleste forældre bekymrer sig om ...

I skal naturligvis reagere, hvis I oplever noget, som virker anderledes, men som udgangspunkt er det vigtigt at I ved, at afføringen hos små børn kan se meget forskellig ud, og det som er vigtigst, er at barnet trives, udvikler sig og virker til at have det godt:)

De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer, og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn. At jeres datter har fået grønlig afføring efter ca 6 uger er helt okay:)

Den grønne afføring man ser hos nogle børn skyldes først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en ...

Annonce

... grønlig farve. Afføringen kan have mange forskellige grønne nuancer, det vil ofte være forskellige lysegrønne nuancer, men det kan også ligne pesto.

Børn, der ernæres med modermælk, vil have hyppigere og ofte også tyndere afføringer end børn, der ernæres med modermælkserstatning. Hvis du ammer kan afføringen være næsten vandtynd nogle gange, og det er helt normalt. Hos børn der ernæres med modermælkserstatning kan afføringen nogle gange have en mere syrlig lugt end hos barnet der ammes - men det varierer efter, hvilken type erstatning barnet får.

Afføringen skal være let for barnet at komme af med. Hvis jeres datter har hård mave eller græder og græder, når hun skal af med afføringen, så skal hun ses af lægen som kan vurdere om hun skal behandles. Børn kan godt få forstoppelse, og det er vigtigt at vi hjælper dem med at holde gang i maven.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I skal også altid reagere, hvis I ser blod i afføringen. Det vil ofte stamme fra en lille rift i endetarmen, men det skal undersøges og er I i tvivl, så skal I få hende set af jeres læge:)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far