Svar: Mavekneb og søvnmangel

6. december 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kristine

Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige:)

Det lyder som om at du allerede gør rigtig meget, for at hjælpe din datter af med luften. Det er fint at du er opmærksom på at cykle med hendes ben, hjælpe hende med at bøvse, komme af med afføringen, giver hende lidt sukkervand, prøver med biogaia osv. Og måske er det, som du selv skriver, et spørgsmål om at give det lidt tid, fordi hendes mave skal have tid til at modnes ...

Der er dog et par ting, som du også kan overveje :)

Det er en god idé at variere mellem de forskellige ammestillinger, fordi måden hun spiser på, kan være med til at nedsætte hendes indtag af luft. Du kan f.eks. amme hende i tvillingestillingen, hvor hun sidder lidt mere op. Det giver dig også mulighed for at se hendes mund og du kan lægge mærke til, hvor meget hun slipper og dermed hvor meget luft hun sluger. Nogle gange kan det også være en fordel at du starter med at amme i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i dine arme, herefter bøvser hende af og så lægger til i tvillingestillingen ved samme bryst, så du hjælper hende med at "tømme" brystet lidt ekstra.

Du skal være opmærksom på at hun skal spise ret længe ved et bryst af gangen. I begyndelsen, hvor amningen skal etableres, så er det godt, hvis hun dier lige længe på hvert bryst, så begge bryster stimuleres ligeligt. Men nu hvor mælken er løbet til, så er det vigtigt at hun spiser fra et bryst af gangen. Det betyder at hvis hun f.eks. kan spise i 20 minutter, så er det vigtigt at hun ikke spiser 10 minutter på hvert bryst, men at du forsøger at få hende til at spise i 20 minutter på et bryst. Eller måske 15 minutter på et bryst og 5 minutter på det andet :) Det har betydning fordi mælken består af flere dele og den vandholdige del af mælken, som slukker tørsten, giver ikke samme ro i maven, som den tykkere mælk gør. Hvis hun dier lidt fra begge sider, så er der således risiko for at hun får for meget af den vandholdige mælk og dermed ekstra uro i maven.

Det kan også være en god idé at lære hende at tage imod en sut. Det at sutte vil naturligt hjælpe mælk og luft igennem systemet og det kan give ro i maven netop at sutte uden at der hver gang også kommer mælk med ned. Det er her vigtigt at sutten bruges efter amning - det vil sige, når hun er fyldt godt op med mælk og lige har brug for at sutte lidt for at få slappet af og overgivet sig til søvnen.

Med hensyn til overtræthed, så skal du være opmærksom på at hun endnu ikke har evnen til at kunne lukke lyde ...

Annonce

... ude og mange børn vil i denne alder have tendens til at græde og være meget uroligt sidst på dagen, hvor det kan være rigtig godt at medtænke lidt mere ro dagen igennem.

Når du f.eks. hører radio, så synger du med på en sang, du godt kan lide, så kommer der noget du ikke hører, så siger de noget interessant som igen fanger din opmærksomhed og så er der igen noget du ikke hører ... Det er den evne din datter ikke har og det betyder at hun hører det hele.

Derfor er det vigtigt at du nogle gange stiller hende afsides, når hun skal sove. At hun f.eks. står i soveværelset, hvor der er mere ro og ikke sover i stuen. Det er også en god idé at man ikke har tv eller radio eller andet forstyrrende kørende hele tiden, så man på den måde hjælper barnet med at lukke af for lydende. Og hvis du skal lave noget som larmer, så er det også en god idé at lade lillepigen stå i haven og sove imens du gør det du nu skal .. simpelthen for at skåne hende, så hun ikke udsættes for mere larm end højst nødvendigt.

Det er dog ikke sådan at du skal slukke for alt, hun skal ikke vokse op i en "døv verden", så det er vigtigt at du ikke går på listefødder derhjemme. Det er vigtigt at hun kan høre at du er der, at du har de almindelige små hverdagslyde, som også betrygger og beroliger hende - men altså samtidig også medtænke at fjernsyn, radio osv. ikke skal køre hele dagen, at der skal være ro.

På samme måde er det rigtig godt, hvis du kan gøre det til en fast rutine at trille hende en tur i barnevognen, så hun lærer at sove en længere lur midt på dagen i den. Det er rigtig dejligt, at du kan mærke at hun allerede er glad for sin barnevogn, det er vigtigt at udnytte dette :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når hun er vågen er det vigtigt at du aktiverer hende - pludrer, smiler, hjælper hende med at bruge sig selv. Du skal her være opmærksom på at hun har brug for pauser ind i mellem, når hun drejer hovedet væk, så skal hun lige have en pause og efter et par minutter, så vil hun søge dit blik igen og er atter klar til at pludre og lege lidt.

Og så skal hun også lægges på maven dagligt - både på et tæppe, hen over ammepude, på dine lår, din eller fars brystkasse. Og det at ligge på maven kan faktisk også være med til at give lidt ro i maven, samtidig med at det styrker hendes nakke og rygmuskler :)

Slyngevuggen lyder som en god idé og dejligt at du har kunne låne en sådan - jeg håber at det vil være med til at give lidt ro i jeres hverdag med den :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jer:)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder