Svar: Om svedeture og hormoner
28. oktober 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Frk. træt
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar:)
Rigtig mange kvinder oplever at få hedeture efter fødslen. Mange får det om natten og nogle oplever det også i løbet af dagen. Det kan være meget voldsomt, nogle har det så meget, at sengetøj er nødt til at blive skiftet.
Det skyldes de store hormonelle forandringer der naturligt sker med kroppen under graviditeten og efter fødslen, og din krop skal have tid til at finde sig selv igen. For de fleste kvinder er hedeturene værst de første 3-4 måneder, herefter aftager de ofte - de stopper ikke nødvendigvis, men de bliver ofte mindre hyppige og mindre voldsomme. Da din dreng nu er knap 3 måneder gammel, så er der måske lidt bedring på vej hos dig - krydser fingre :)
Mange kvinder vil i denne periode også opleve at de begynder at tabe hår og fælder meget - det skyldes på samme måde hormonforandringer.
Hvis det forsætter i samme grad og du stadig går rundt og har det rigtig skidt, så vil det være en god idé at drøfte det med lægen igen. Du skal naturligvis sikre dig, at din træthed og ubehag ikke skyldes lav blodprocent eller andet, som så skal behandles. Det kan være en god idé fortsat at tage jerntilskud efter fødslen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske