Svar: Skolestart - 6 år, 6 mdr.

11. oktober 2013

Kategori:
Alder:
6 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor til skolebarn

Tak for dit brev og hvor er det bare dejligt at høre, at jeres dreng har fået så god en start! Han nyder virkelig skolen, er glad for de voksne, nyder at være en del af klassen, bliver udfordret af projekter, - han synes det hele er rigtigt spændende og det passer rigtig godt til hans temperament.

Jeres dreng er meget videbegærlig og han stiller rigtig mange spørgsmål og for ham er det en gave at blive en del af en klasse, blive en del af en skole, hvor det er tilladt at stille spørgsmål og også modtage svar - for han vil rigtig gerne have svar på alt, han nyder at tænke, undersøge og finde ud af og han trives derfor rigtig godt i skolen. Super!

For ham er det derfor ikke umiddelbart det fagligt, det at lytte, være opmærksom på lærerne, modtage undervisning osv. der er en udfordring - det er nok mere det sociale. Og faktisk lyder det som om at han også klarer dette ret godt. Og jeg synes det er helt okay, at han nogle gange trækker sig, nogle gange vælger at lege alene eller vælger at søge de voksne og hjælpe med at klargøre frugt osv. Lærerne fortæller jo at de holder øje med ham og vil være obs på om han altid trækker sig - men det er ikke det indtryk de har. Det lyder som om at han har mange venner, der er mange der gerne vil lege med ham, han hygger sig med de andre, nyder børnefødselsdage osv. og I har også haft legeaftaler privat - det lyder rigtig fint.

Jeg kan godt forstå, hvis han efter en lang dag "bare gerne vil hjem og hygge" og ikke har brug for mere larm, uro og leg i gruppe. Og det er vigtigt at rose ham for nogle gange at kunne mærke efter, at han netop har brug for ...

Annonce

... sine pauser for at kunne lade op. Han får energi af at have tid til sig selv og af at være sammen med jer derhjemme, uden at der skal ske noget særligt.

I kan naturligvis godt tale med ham om, at det er vigtigt at lege med de andre og også gerne opfordre ham til at lege med nogen i weekenden, hvor han måske har mere overskud til det end om eftermiddagen i hverdagen. Ligesom I også hen af vejen kan prøve at tale med ham om, hvordan man siger nej til leg på en god måde, så andre ikke bliver kede af det.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I kan også hjælpe ham med at "planlægge leg" med de andre, så det ikke bliver hurtige beslutninger, her og nu, som det ofte sker, når man henter i SFO: "Må jeg komme med hjem og lege?" - mange børn synes dette er skønt, men jeres dreng har måske brug for tid og forberedelse, så I kan måske hjælpe ham med at aftale tid og dag sammen med den andens forældre "Xx kommer hjem og lege på torsdag" - så kan han forberede sig og samtidig også glæde sig, og det bliver langt mere hyggeligt for alle parter:) Og igen kan man sige til det barn, der spørger om han vil lege "xx vil rigtig gerne lege, jeg ringer og aftaler med dine forældre, hvornår det passer" eller lignende - det er en måde at sige nej, uden at det andet barn bliver ked af det, og hvor du anerkender begge børn.

Det er altid svært at finde ud af hvor meget, der er for meget og hvornår det er for lidt - der er ingen faste regler her. Men I må prøve at vurdere lidt ud fra, hvordan han virker til at trives i hverdagen - hvad han selv fortæller og hvad hans lærere og de voksne i SFO´en oplever.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.