Skolestart - 6 år, 6 mdr.

11. oktober 2013

Kategori:
Alder:
6 år, 6 mdr.

Skolestart - 6 år, 6 mdr.

Hej Helen.

Ja så startede skolen søreme. Vi var meget sikre på at M var klar, men selvfølgelig var der en lille bekymring angående hans meget tænksomme og til tider følsomme væsen. Men han er så glad og elsker det. Virker som om, at han er født til at gå i skole. Selvom han kan en del af det de nu skal lære, så er der hele tiden fede projekter og emner man kan diskutere, så han keder sig absolut ikke. Vi har intet mærket af reaktioner andet end glæde og at hans sprog er blevet endnu mere nuanceret og hans viden igen igen er eksploderet. Så det er jo fantastisk.

Han går til kor på skolen og er nu også startet til spring gymnastik, som han er helt vild med. Han er godt klar over han ikke kan så meget som de andre, fordi han fysisk er så lille. Men han siger selv at det gør ingenting, fordi han gør det så godt som han kan. Så fodbolden er lagt lidt på hylden. Det vi har tænkt lidt over, er at han, og han fortæller det også selv, at han leger med de andre til tider (primært pigerne selvfølgelig) men at han også leger meget ofte selv. Det skal siges at han hygger sig og er ikke ked af det, og på en eller anden måde, virker det som om, han mærker efter, at han har brug for en legepause og så hygger og slapper af ved at lege med sig selv. ...

Annonce

... Eller lige så godt finde en voksen, man kan snakke med eller hjælpe med at lave frugt, rydde op og lign.

Han er blevet et rigtig lille sludrehoved og de voksne kan slet ikke genkende det billede vi fortæller om ham som lille, hvor han netop var lidt sart, genert og følsom. De synes han er udadvendt og charmerende og meget kvik.

Det vi tænker med hensyn til at trække sig fra de andre, så synes vi jo det er ok, bare ikke hele tiden. For hvis nu de andre (som rigtig gerne vil ham) synes han altid siger nej, holder de jo op med at spørge ham en dag. Så hvornår er det for meget at han trækker sig?? Eller er det egentlig ok, også i betragtning at det jo kun er første år i skolen? Han har haft et par stykker med hjem og lege og også været til en drengefødselsdag, hvor han virkelig hyggede sig og legede meget med de andre. Men han har sjældent lyst til at have nogen med hjem. Vil helst bare hjem og lege med lillebror eller slappe af med os. Så hvor meget skal vi presse og hvor meget er bare helt ok. Lærerne/pædagogerne synes ikke det virker som et problem, men har lovet at holde øje om han altid trækker sig i frikvarterene. Men som sagt han er så glad for skolen og Sfoén, så det er jo det allerbedste.

Med venlig hilsen
mor til skolebarn

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder