Brev:
Skolestart - 6 år, 6 mdr.
11. oktober 2013
Alder:
6 år, 6 mdr.
Skolestart - 6 år, 6 mdr.
Hej Helen.
Ja så startede skolen søreme. Vi var meget sikre på at M var klar, men selvfølgelig var der en lille bekymring angående hans meget tænksomme og til tider følsomme væsen. Men han er så glad og elsker det. Virker som om, at han er født til at gå i skole. Selvom han kan en del af det de nu skal lære, så er der hele tiden fede projekter og emner man kan diskutere, så han keder sig absolut ikke. Vi har intet mærket af reaktioner andet end glæde og at hans sprog er blevet endnu mere nuanceret og hans viden igen igen er eksploderet. Så det er jo fantastisk.
Han går til kor på skolen og er nu også startet til spring gymnastik, som han er helt vild med. Han er godt klar over han ikke kan så meget som de andre, fordi han fysisk er så lille. Men han siger selv at det gør ingenting, fordi han gør det så godt som han kan. Så fodbolden er lagt lidt på hylden. Det vi har tænkt lidt over, er at han, og han fortæller det også selv, at han leger med de andre til tider (primært pigerne selvfølgelig) men at han også leger meget ofte selv. Det skal siges at han hygger sig og er ikke ked af det, og på en eller anden måde, virker det som om, han mærker efter, at han har brug for en legepause og så hygger og slapper af ved at lege med sig selv. Eller lige så godt finde en voksen, man kan snakke med eller hjælpe med at lave frugt, rydde op og lign.
Han er blevet et rigtig lille sludrehoved og de voksne kan slet ikke genkende det billede vi fortæller om ham som lille, hvor han netop var lidt sart, genert og følsom. De synes han er udadvendt og charmerende og meget kvik.
Det vi tænker med hensyn til at trække sig fra de andre, så synes vi jo det er ok, bare ikke hele tiden. For hvis nu de andre (som rigtig gerne vil ham) synes han altid siger nej, holder de jo op med at spørge ham en dag. Så hvornår er det for meget at han trækker sig?? Eller er det egentlig ok, også i betragtning at det jo kun er første år i skolen? Han har haft et par stykker med hjem og lege og også været til en drengefødselsdag, hvor han virkelig hyggede sig og legede meget med de andre. Men han har sjældent lyst til at have nogen med hjem. Vil helst bare hjem og lege med lillebror eller slappe af med os. Så hvor meget skal vi presse og hvor meget er bare helt ok. Lærerne/pædagogerne synes ikke det virker som et problem, men har lovet at holde øje om han altid trækker sig i frikvarterene. Men som sagt han er så glad for skolen og Sfoén, så det er jo det allerbedste.
Med venlig hilsen
mor til skolebarn