Svar: Vuggestue og sommerferie

18. juni 2013

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor til nyt vuggestuebarn

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille datter og hendes reaktioner i forbindelse med indkøring i vuggestue :)

Det lyder helt normalt og alderssvarende, at hun har svært ved at blive afleveret og det lyder rigtig fint, at det nu går lidt bedre. Det er helt okay, at hun stadig protesterer lidt over, at I går og dermed skilles - det er naturligt svært at sige farvel - men det lyder som om at hun nu er ved at knytte sig til pædagogerne og kan bruge dem, når I forældre ikke er der.

Man siger at børn har to forskellige form for tilknytningspersoner - de har mor og far, som er de primære omsorgspersoner, og så har de også sekundære omsorgspersoner, som de netop bruger, når mor og far ikke er der. De sekundære kan være f.eks. pædagoger i vuggestuen, en dagplejer, au-pair, bedsteforældre og lignende. Og jeres datter vil og skal naturligt knytte sig til pædagogerne og finde ud af at bruge dem - og det tager lidt tid, men netop det at hun begynder at tage dem i hånden og vise dem ting, at hun begynder at kunne trøste sig af dem osv. viser at hun nu er godt på vej :)

Og som udgangspunkt er det rigtig godt, at det går i den rigtige retning og jeg kan godt forstå jeres bekymring omkring 3-4 ugers sommerferie og om hun så skal starte forfra, når hun kommer tilbage efter ferie - og ja det skal hun måske. For jeg er enig med jer i, at det virker urimeligt, at aflevere hende, når I er derhjemme og hun tydeligt helst vil være hjemme og være sammen med jer ... Jeg forstår dog godt at I også gerne vil holde fast i genkendeligheden ved institutionen og det at det nu begynder at gå bedre og jeg tænker derfor at I måske en gang ugentlig kan gå forbi institutionen, lade hende være der lidt, lege lidt på legepladsen osv. så hun ikke glemmer vuggestuen og hvad der foregår der. Det kan også være at vuggestuen arrangerer en tur eller andet, hvor det kan være relevant at aflevere hende, så hun deltager i dette den dag - men i øvrigt så er hjemme.

Min umiddelbare tanke er altså at hun skal have lov til at være hjemme og holde ferie sammen med jer og at det er hendes umiddelbare behov. Men at I godt kan lade hende besøge eller være i institutionen f.eks. en gang om ugen, som det nu kan passe ind. Prøv at tale med pædagogerne om, hvad der skal foregå i løbet af sommeren. Det kan jo tænkes at hendes stuepædagog har ferie og derfor ikke er der, så jeres datter skal afleveres i favnen på en fremmed og så er I lige vidt. Så synes jeg det er bedre at hun er derhjemme i trygge rammer og får bygget sig op til at kunne klare adskillelse igen.

Hun er stadig lige på grænsen til at hun forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. De fleste børn er 16 måneder før de begynder at få lidt bevidsthed om at I ikke er forsvundet, selvom I er ude af syne - og det er derfor hun stadig kan blive rigtigt ked af det, hvis ...

Annonce

... du går i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, når I går, om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer - og stille og roligt lærer hun at fornemme tid ud fra det, der sker i løbet af dagen.

Hun vil f.eks. lære at I kommer, når hun har sovet eller imens hun spiser frugt og vil mærke i sit indre ur, at nu er det tid til at mor og far kommer - og måske begynde at spejde mod døren, eller måske blive ked af det, når hun ser at andre børn hentes og opdager at det ikke var hendes forældre der kom...

Og derfor er det som udgangspunkt også en rigtig god idé, som pædagogerne har sagt, at du forsøger at aflevere hende i favnen på stuepædagogen. Når du afleverer hende i favnen på den anden, så signalerer du "nu går jeg og pædagogen passer på dig" og samtidig kan pædagogen så vinke farvel til dig sammen med din datter og hjælpe hende videre med dagen.

Hvis du bliver hængende i institutionen, så kan din datter tolke det som om at noget er galt. At du har svært ved at gå fordi du ikke er helt tryg ved at de kan passe hende og derfor bliver du der ... og det vil gøre hende utryg, fordi hun spejler sig i dig og i de signaler du sender.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hun vil ikke kunne forstå "kommer, når du har sovet" eller lignende, men det betyder ikke at du ikke kan sige disse små sætninger. Pædagogen hører dem jo også og i takt med at jeres datter bliver ældre og begynder at få mere sprog og måske spørger efter jer, så vil pædagogen jo kunne gentage det du har sagt "mor kommer, når vi har spist" eller hvad det nu er og på den måde betrygge jeres datter. Ellers er det vigtigt at sige farvel og vinke farvel og som sagt lade pædagogen hjælpe jeres datter videre.

Om hun skal afleveres til fast tid om morgenen, afhænger helt af hvordan I oplever at det fungerer bedst. Nogle børn har lettere ved at blive afleveret tidligt, hvor der ikke er så mange børn og de bedre kan overskue afleveringen og samtidig er med fra starten - andre børn har det bedre med at blive afleveret på legepladsen ... Det er vidt forskelligt og der er ingen faste regler her. Lige nu skal I gøre det, som I fornemmer vil virke bedst og hvis det er at hun nogle dage sover lidt længere, afleveres lidt senere og således har mere overskud til dagen og alle dagens udfordringer, så er det helt okay.

Når hun har ekstra meget brug for jer, brug for fysisk kontakt og nærhed derhjemme og virker lidt mere pylret, i separationsfase osv. så er det fordi adskillelsen i løbet af dagen naturligt er svær for hende. Jeg plejer at sige at hendes mor-depot eller forældre-depot skal fyldes op, så hun har ekstra meget brug for jer, brug for jeres nærhed og fysiske kontakt, når I er sammen - fordi hun så har noget at tære af, når I ikke er sammen i løbet af dagen:)

Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre