Svar: Hvor meget bør man tale med en baby?
10. juni 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Mor til baby på 9 måneder
Tak for dit brev :)
Nu hvor din datter er 9 måneder gammel, vil hun være rigtig god til at kommunikere og det vil være vigtigt for hende og dejligt for jer begge, at I taler sammen.
Hun begynder nu at kunne pludre mere i stavelse, begynder f.eks. at sige ma-ma, da-da og lignende og når hun spiser, vil hun f.eks. sige "mmm mam mam", som udtryk for at hun kan lide maden eller at hun f.eks. er sulten.
Hun begynder også at kunne forstå små sætninger og opfordringer, det kan være en sætning som "kan du vinke?", hvor du kan se at hun bevidst gør tegn til at vinke. Og så vinker I sammen til dem der siger farvel og går.
Det er rigtig vigtigt at du lytter til hende og deler oplevelser med hende i løbet af dagen. I skal tale sammen og tale om de ting I ser "hov, der er en hund, vov-vov siger den", "se fuglen - pip-pip" osv. ligesom du også skal læse bøger for hende, gerne bøger med store billeder/fotografier af hverdagsting, som hun kender, og hvor du så sætter ord på, peger og forklarer, hvad det er. Så hun hører ordene og ser ordene koblet til forskellige ting og hændelser i hverdagen.
Du må også meget gerne tale højt med hende, når I går rundt derhjemme "kom nu skal vi spise", "se her er din bold", "mmm dejlig mælk", "nu skal du have en ren ble" osv. så I ikke går rundt i stilhed, men så I kommunikerer sammen dagen igennem.
Det er rigtig fint at I forældre taler jeres modersmål til jeres datter hver især. Når man taler sit modersmål, så får man naturligt en ekstra betoning på ordene, nogle andre følelser kommer frem og når jeres datter vokser op med både spansk og dansk, så vil hun naturligt tilegne sig begge disse sprog. Ofte vil man godt kunne få fornemmelsen af at hun måske ikke taler helt så hurtigt, som jævnaldrene børn, men det er ofte ikke rigtigt. Hun har et ligeså stort ordforråd, hendes ordforråd er dog begge sprog og hun skelner ikke imellem om det er det ene eller det andet der tales. Hun bruger de ord hun kan og kobler dem sammen, så hun taler begge sprog - og kan I forældre begge sprog, vil I sagens kunne forstå hende :)
Med hensyn til bilos, så tør jeg desværre ikke svare på, hvor meget bilos et barn kan tåle og hvad konsekvenser det kan have.
Med hensyn til graviditet og amning, så beskytter amning ikke længere mod graviditet, når din datter har den alder hun har og du naturligt ikke længere ammer fuldt. Hun får jo en masse rigtig mad ved siden af og du har sandsynligvis også fået din menstruation? Du kan altså godt blive gravid selvom du ammer - men om du bliver det er der naturligvis ingen der kan svare på:)
Med hensyn til P-piller og amning, så kan du godt tage p-piller, når du ammer. Det anbefales at bruge lavdosis kombinationspræparater, det vil sige piller, der både indeholder østrogen og gestagen. Man kan også benytte mini-piller. Piller der indeholder et højt indhold af østrogen, dvs mere end 30 mikrogram, bør ikke anvendes, når man ammer.
Når man indtager lægemidler, uanset om det er p-piller eller anden form for medicin, så vil der altid kunne gå noget af lægemidlet via modermælken over til barnet. Hvor meget afhænger helt af det enkelte præparat. Hvis man tager lavdosis p-piller, burde børn ikke tage skade af den mængde der udskilles til barnet.
Alternativet til P-piller kunne også være en hormon spiral. Den udskiller hormon lokalt (livmoderen) og i meget lille mængde og den udgør så vidt jeg ved ikke nogen risiko for det ammede barn.
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske