Svar: Hvor meget bør man tale med en baby?

10. juni 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor til baby på 9 måneder

Tak for dit brev :)

Nu hvor din datter er 9 måneder gammel, vil hun være rigtig god til at kommunikere og det vil være vigtigt for hende og dejligt for jer begge, at I taler sammen.

Hun begynder nu at kunne pludre mere i stavelse, begynder f.eks. at sige ma-ma, da-da og lignende og når hun spiser, vil hun f.eks. sige "mmm mam mam", som udtryk for at hun kan lide maden eller at hun f.eks. er sulten.

Hun begynder også at kunne forstå små sætninger og opfordringer, det kan være en sætning som "kan du vinke?", hvor du kan se at hun bevidst gør tegn til at vinke. Og så vinker I sammen til dem der siger farvel og går.

Det er rigtig vigtigt at du lytter til hende og deler oplevelser med hende i løbet af dagen. I skal tale sammen og tale om de ting I ser "hov, der er en hund, vov-vov siger den", "se fuglen - pip-pip" osv. ligesom du også skal læse bøger for hende, gerne bøger med store billeder/fotografier af hverdagsting, som hun kender, og hvor du så sætter ord på, peger og forklarer, hvad det er. Så hun hører ordene og ser ordene koblet til forskellige ting og hændelser i hverdagen.

Du må også meget gerne tale højt med hende, når I går rundt derhjemme "kom nu skal vi spise", "se her er din bold", "mmm dejlig mælk", "nu skal du have en ren ble" osv. så I ikke går rundt i stilhed, men så I kommunikerer sammen dagen igennem.

Det er rigtig fint at I forældre taler jeres modersmål til jeres datter hver især. Når man taler sit modersmål, så får man naturligt en ekstra betoning på ordene, nogle andre følelser kommer frem og når jeres datter vokser op med både spansk og dansk, så vil hun naturligt tilegne sig begge disse sprog. Ofte vil man godt kunne få fornemmelsen af at hun måske ikke taler helt ...

Annonce

... så hurtigt, som jævnaldrene børn, men det er ofte ikke rigtigt. Hun har et ligeså stort ordforråd, hendes ordforråd er dog begge sprog og hun skelner ikke imellem om det er det ene eller det andet der tales. Hun bruger de ord hun kan og kobler dem sammen, så hun taler begge sprog - og kan I forældre begge sprog, vil I sagens kunne forstå hende :)

Med hensyn til bilos, så tør jeg desværre ikke svare på, hvor meget bilos et barn kan tåle og hvad konsekvenser det kan have.

Med hensyn til graviditet og amning, så beskytter amning ikke længere mod graviditet, når din datter har den alder hun har og du naturligt ikke længere ammer fuldt. Hun får jo en masse rigtig mad ved siden af og du har sandsynligvis også fået din menstruation? Du kan altså godt blive gravid selvom du ammer - men om du bliver det er der naturligvis ingen der kan svare på:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til P-piller og amning, så kan du godt tage p-piller, når du ammer. Det anbefales at bruge lavdosis kombinationspræparater, det vil sige piller, der både indeholder østrogen og gestagen. Man kan også benytte mini-piller. Piller der indeholder et højt indhold af østrogen, dvs mere end 30 mikrogram, bør ikke anvendes, når man ammer.

Når man indtager lægemidler, uanset om det er p-piller eller anden form for medicin, så vil der altid kunne gå noget af lægemidlet via modermælken over til barnet. Hvor meget afhænger helt af det enkelte præparat. Hvis man tager lavdosis p-piller, burde børn ikke tage skade af den mængde der udskilles til barnet.

Alternativet til P-piller kunne også være en hormon spiral. Den udskiller hormon lokalt (livmoderen) og i meget lille mængde og den udgør så vidt jeg ved ikke nogen risiko for det ammede barn.

Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder