Svar: 6-års undersøgelse?

4. juni 2013

Kategori:
Alder:
6 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære L

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt at børn i DK bliver set af skolelægen, når de begynder i skole. I nogle kommuner laves indskolingsundersøgelsen af sundhedsplejersken eller af skolelæge og sundhedsplejerske sammen.

6 års undersøgelsen indeholder ofte følgende:

- Barnet får lavet synsprøve, barnet ser på en tavle og barnet bliver farvetestet for at se om barnet er farveblind, man tester også om barnet kan se 3D.

- Barnet får lavet høreprøve og man drøfter om barnet har problemer eller har haft problemer med ørerne, og/eller med sit sprog.

- Barnet bliver ofte bedt om at tegne, barnet skal klippe med en saks, barnet skal ofte også gribe en bold og kaste en bold, barnet skal gå på en lige linje og barnet skal hoppe på et ben.

- Man drøfter om barnet kan cykle på en almindelig to-hjulet cykel.

- Barnet bliver målt og vejet og man vurderer barnets kurve, drøfter barnets aktivitetsniveau, hvor meget barnet sidder stille.

- Lægen lytter ofte på hjerte og lunger. Lægen lyser i barnets øjne, og kikker i barnets ører, lægen ser efter om drengebørns sten er i pungen.

- Man drøfter om barnet har nogen sygdomme, allergi og andre ting, der kan ...

Annonce

... påvirke barnets hverdag. Det kan også være at barnet lider af ufrivillig natlig vandladning.

- Man drøfter barnets hverdag. Går barnet til noget sport eller andre fritidsaktiviteter.

- Man drøfter hjemmet, om forældrene er skilt, om der er søskende osv. Og man taler om hvis der er forskellige problemer i familien, som er vigtig for skolen at kende til.

- Man drøfter hvilke relationer barnet har - venner uden for hjemmet, i skolen og uden for skolen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

- Man drøfter barnets sovevaner og drøfter også barnets spisevaner.

- Man drøfter barnets parathed til skole. Og under hele samtalen vurderes det, hvordan barnet virker - hvordan udtrykker barnet sig, hvordan tager det imod en besked, hvordan reagerer det på de ting, der sker osv.

Du fortæller at jeres datter stortrives og at du fornemmer, at hun er rigtig godt med og at I ikke umiddelbart har nogen problemer, som I synes er relevante at dele med en læge. Måske kan noget af ovenstående give dig en idé om, hvorvidt der er noget I lige skal have tjekket - f.eks. syn, farveblindhed - men det kan også testes andre steder, hvis I skønner det relevant :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor