Svar: 6-års undersøgelse?
4. juni 2013
Alder:
6 år
Kære L
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt at børn i DK bliver set af skolelægen, når de begynder i skole. I nogle kommuner laves indskolingsundersøgelsen af sundhedsplejersken eller af skolelæge og sundhedsplejerske sammen.
6 års undersøgelsen indeholder ofte følgende:
- Barnet får lavet synsprøve, barnet ser på en tavle og barnet bliver farvetestet for at se om barnet er farveblind, man tester også om barnet kan se 3D.
- Barnet får lavet høreprøve og man drøfter om barnet har problemer eller har haft problemer med ørerne, og/eller med sit sprog.
- Barnet bliver ofte bedt om at tegne, barnet skal klippe med en saks, barnet skal ofte også gribe en bold og kaste en bold, barnet skal gå på en lige linje og barnet skal hoppe på et ben.
- Man drøfter om barnet kan cykle på en almindelig to-hjulet cykel.
- Barnet bliver målt og vejet og man vurderer barnets kurve, drøfter barnets aktivitetsniveau, hvor meget barnet sidder stille.
- Lægen lytter ofte på hjerte og lunger. Lægen lyser i barnets øjne, og kikker i barnets ører, lægen ser efter om drengebørns sten er i pungen.
- Man drøfter om barnet har nogen sygdomme, allergi og andre ting, der kan påvirke barnets hverdag. Det kan også være at barnet lider af ufrivillig natlig vandladning.
- Man drøfter barnets hverdag. Går barnet til noget sport eller andre fritidsaktiviteter.
- Man drøfter hjemmet, om forældrene er skilt, om der er søskende osv. Og man taler om hvis der er forskellige problemer i familien, som er vigtig for skolen at kende til.
- Man drøfter hvilke relationer barnet har - venner uden for hjemmet, i skolen og uden for skolen.
- Man drøfter barnets sovevaner og drøfter også barnets spisevaner.
- Man drøfter barnets parathed til skole. Og under hele samtalen vurderes det, hvordan barnet virker - hvordan udtrykker barnet sig, hvordan tager det imod en besked, hvordan reagerer det på de ting, der sker osv.
Du fortæller at jeres datter stortrives og at du fornemmer, at hun er rigtig godt med og at I ikke umiddelbart har nogen problemer, som I synes er relevante at dele med en læge. Måske kan noget af ovenstående give dig en idé om, hvorvidt der er noget I lige skal have tjekket - f.eks. syn, farveblindhed - men det kan også testes andre steder, hvis I skønner det relevant :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske