Svar: Indkøring i DP

4. juni 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære L

Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre at du har flere af mine bøger og har fået lyst til også at skrive til mig - tak - og velkommen til :)

Det lyder som om at I har fået en rigtig dejlig dagplejeplads til jeres dreng, med en dagplejer der tager sig tid, er sød og omsorgsfuld, og giver børnene den nærhed de har behov for - hvor dejligt! :)

I forhold til jeres drengs udvikling, så er han stadig en meget lille dreng, der naturligt ikke forstår, hvor du er, når han ikke kan se dig. Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, hvornår du kommer igen. Han ved for det første ikke om du er i rummet ved siden af eller om du er længere væk og han ved ikke om du kommer om få minutter eller om flere timer.

Og ja - han savner dig naturligt, når han ikke kan se dig og ikke kan forholde sig til, hvor du er. Det er derfor vigtigt at han stille og roligt lærer dagplejer at kende og finder ud af, at hun er god nok, og sagtens kan bruges, når han mangler dig. Og så godt kender de ikke hinanden endnu, men det kommer de naturligvis til.

Det er helt naturligt at han har grædt efter luren - han har savnet dig og det har været rigtig dejligt at du er kommet, han har fået bryst, er faldet til ro og har været glad, da I er gået derfra igen. Det er en fin reaktion - han savner sin mor, falder til ro og er glad igen, når mor kommer og han kender ikke dagplejer godt nok til at han kan bruge hende som substitut for dig :)

Det er et rigtig godt tilbud, at dagplejer har foreslået at I kommer på besøg en gang om ugen i dagplejen, så de to stille og roligt lærer hinanden at kende. Hvor længe du skal være der afhænger af situationen - nogle gange kan det være godt at du bliver der lidt, er hos ham, så han kan studere det hele fordi han mærker at ...

Annonce

... mor / den trygge base er der og han derfor har lidt mere overskud. Andre gange kan det være en god idé at du forholdsvist hurtigt afleverer ham i favnen på dagplejer og vinker farvel, fordi du derved signalerer "nu går jeg, og dagplejer passer på dig" og så vinker de to farvel, så han ved at du er gået.

Nogle gange kan der ske det, at han ikke forstår du skal gå, hvis du bliver hængende for længe og han bliver derfor ked af det, når du går. Andre gange kan det at du bliver i dagplejen signalere, at du er utryg ved at gå - at du ikke kan lide at gå fra ham og at der er noget galt og det vil han så spejle sig i og det vil også gøre ham utryg og dermed have svært ved at være der.

Det lyder som om at han har det rigtig fint med at du går og det lyder som noget I derfor skal holde fast i. I kan så prøve et par gange, at du kommer hurtigt, når han vågner af sin lur, så han ikke når at blive for ked af det og så han samtidig lærer at det er okay at dagplejer tager ham op og at det er hende der er der - og så kommer mor igen. Og stille og roligt, så strække tiden, som det nu passer og går bedst.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis jeres dreng helst vil være på arm og på dagplejers skød, så er det rigtig fint. Det viser at han begynder at kunne bruge hende som omsorgsperson, at han føler sig mere tryg hos hende og derfra bedre kan observere de andre børn, se hvad de laver og få lidt mere mod til selv at være med. Og stille og roligt vil han så føle tillid til hende og fornemme at hun er der for ham og han vil kunne trøste sig af hende. Og igen - dejligt at han er kommet et sted, hvor forståelsen for ham er så stor :)

Det lyder rigtig fint det du fortæller - også selvom det altid er hårdt at skulle aflevere sit barn og overlade ham i en andens varetægt.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder