Brev:
Amning, skemad og søvn
4. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Amning, skemad og søvn
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål vedr. mad og søvn.
L er ca. 7,5 måned og en glad og veltilpas dreng. Han har egentlig altid sovet godt om natten. I starten sov han i vores seng, senere i tremmesengen og nu i tremmesengen på eget værelse.
Jeg er i tvivl om, at han burde sove længere stræk om natten, og om årsagen er at han få for lidt at spise om dagen.
Han sover ca. 20.15-21 og vågner typisk ca. 08. Han vågner og får bryst mellem kl. 23 og 01.00 typisk og igen et par gange frem til vi står op. Jeg er nok ikke for god til at få ham lagt tilbage i sin seng, så han ammes nok lidt unødigt efter midnat. Men det er bare "så nemt" at komme videre i søvnen så.
Skal jeg helt stoppe natamningerne og så op med ham og vugge, tale eller hvad, for at få ham videre i søvnen. Som det fungerer nu er det lidt uro og møven rundt, babs, og 5 min efter sover vi begge igen.
Og det er dejligt og nemt, men jeg tænker det blokerer får den helt store appetit om dagen. Morgenmad er sjældent et hit, tror simpelthen ikke han er sulten.
Mellemmåltid + vand går fint. Han elsker at drikke af kop og frokost og aftensmad går også fint. Han spiser ca. 1 dl, nogle gange lidt mindre.
Han kan rigtig godt lide at sidde med noget selv og gumle på, så det får han lov til i forbindelse med skemåltiderne.
Jeg tilbyder ham alderssvarende måltider, bl.a. de opskrifter, som er i din bog om mad.
Ideelt set vil jeg gerne, at han har appetit og er frisk til morgenmåltidet også, da jeg tror dagen vil få lidt mere struktur og rytme. Omvendt ved jeg også, at nætterne i en periode vil blive lidt hårde, hvis jeg pakker brysterne væk - hvad anbefaler du?
Det lange stræk er oftest fra 20 til ca. midnat. Normalt 4-4,5 time. Gad jo godt et lidt længere stræk, særligt når jeg starter på arbejde igen om et par måneder.
Jeg har kigget på strukturen i din bog vedr mad, men synes der er mange måltider "at nå". Hvor lang tid må et måltid tage?
Ser frem til at læse dine tanker om dette.
L.