Amning, skemad og søvn

4. juni 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Amning, skemad og søvn

Kære Helen

Jeg har et spørgsmål vedr. mad og søvn.

L er ca. 7,5 måned og en glad og veltilpas dreng. Han har egentlig altid sovet godt om natten. I starten sov han i vores seng, senere i tremmesengen og nu i tremmesengen på eget værelse.

Jeg er i tvivl om, at han burde sove længere stræk om natten, og om årsagen er at han få for lidt at spise om dagen.

Han sover ca. 20.15-21 og vågner typisk ca. 08. Han vågner og får bryst mellem kl. 23 og 01.00 typisk og igen et par gange frem til vi står op. Jeg er nok ikke for god til at få ham lagt tilbage i sin seng, så han ammes nok lidt unødigt efter midnat. Men det er bare "så nemt" at komme videre i søvnen så.

Skal jeg helt stoppe natamningerne og så op med ham og vugge, tale eller hvad, for at få ham videre i søvnen. Som det fungerer nu er det lidt uro og møven rundt, babs, og 5 min efter sover vi begge igen.

Og det er dejligt og nemt, men jeg tænker det blokerer får den helt store appetit om dagen. Morgenmad er sjældent et ...

Annonce

... hit, tror simpelthen ikke han er sulten.

Mellemmåltid + vand går fint. Han elsker at drikke af kop og frokost og aftensmad går også fint. Han spiser ca. 1 dl, nogle gange lidt mindre.

Han kan rigtig godt lide at sidde med noget selv og gumle på, så det får han lov til i forbindelse med skemåltiderne.

Jeg tilbyder ham alderssvarende måltider, bl.a. de opskrifter, som er i din bog om mad.

Ideelt set vil jeg gerne, at han har appetit og er frisk til morgenmåltidet også, da jeg tror dagen vil få lidt mere struktur og rytme. Omvendt ved jeg også, at nætterne i en periode vil blive lidt hårde, hvis jeg pakker brysterne væk - hvad anbefaler du?

Det lange stræk er oftest fra 20 til ca. midnat. Normalt 4-4,5 time. Gad jo godt et lidt længere stræk, særligt når jeg starter på arbejde igen om et par måneder.

Jeg har kigget på strukturen i din bog vedr mad, men synes der er mange måltider "at nå". Hvor lang tid må et måltid tage?

Ser frem til at læse dine tanker om dette.

L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig