Svar: Opstartstidspunkt og sygdom

8. maj 2013

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev og alle dine tanker - og hvor er det dejligt at I overvejer om I skal have et 3. barn :)

Jeg kender ikke til at der er lavet undersøgelser omkring den årstid børn fødes på og antallet af sygedage, så om man kan tale om en sammenhæng her, tør jeg desværre ikke sige. Det er dog rigtigt at det især er i efterårs- og vintermånederne at sygdommene florerer og man kan derfor godt forestille sig, at børn lettere bliver syge, hvis de starter institution i efterår og vintermåneder.

Generelt bliver børn dog ofte mere syge i forbindelse med store skift i deres liv, det kan være hvis barnet f.eks. skal starte i dagpleje eller vuggestue, hvis I flytter osv. Simpelthen fordi det at flytte eller skifte dagsrutiner i sig selv er en stresspåvirkning for et lille barn og på sigt vil stress i kroppen sætte immunforsvaret lidt "på baghjul". Dertil kommer, at når barnet begynder at komme mere uden for hjemmets fire vægge, så bliver barnet naturligt påvirket af mange forskellige bakterier og vira - og alt sammen noget som barnets immunforsvar ikke har mødt før, hvorfor barnet igen lettere bliver syg. Derfor oplever mange at netop institutionsstart medfører sygedage.

Det spiller dog også ind, hvor gammelt barnet er og så vil det sandsynligvis også spille ind, hvorvidt barnet er første barn eller om barnet har ældre søskende. Er der tale om et ...

Annonce

... enebarn, så vil bombardementet af vira og bakterier godt kunne virke større, når barnet kommer ud, end hvis barnet har ældre søskende, der "slæber sygdom med hjem". Man kan altså godt forestille sig at et barn med større søskende vil kunne blive mere syg imens barnet stadig er hjemme, fordi det lille barn naturligt udsættes for smitte fra de ældre søskende ...

Hygiejne, om barnet udsættes for rygning osv. spiller naturligt også ind på barnets immunforsvar og evne til at stå imod sygdom - der er mange faktorer som gør sig gældende.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er naturligvis rigtig dejligt, hvis man kan planlægge at få et barn på det tidspunkt af året, hvor man synes det passer bedst ind i familie, hverdag osv. Men for de fleste er det ikke muligt at planlægge sig ud af dette - og slet ikke at planlægge sig ud af sygdom. Jeg tænker at det er rigtig dejligt at få et barn, - uanset om det er en forårs-, sommer-, efterår- eller vinterbaby :) Der er både fordele og ulemper ved at få børn på alle årstider. I skal naturligvis gøre som I synes vil være bedst og det lyder rigtig fint at forsøge i efteråret og så håbe på et forårs eller sommerbarn - og viser det sig så at tage længere tid at blive gravid end du håbede på og I ender med at få en lille julebaby - så er det også rigtig dejligt at få en baby i december :)

Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge lidt med på sidelinjen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin