Svar: Opstartstidspunkt og sygdom
8. maj 2013
Alder:
0 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og alle dine tanker - og hvor er det dejligt at I overvejer om I skal have et 3. barn :)
Jeg kender ikke til at der er lavet undersøgelser omkring den årstid børn fødes på og antallet af sygedage, så om man kan tale om en sammenhæng her, tør jeg desværre ikke sige. Det er dog rigtigt at det især er i efterårs- og vintermånederne at sygdommene florerer og man kan derfor godt forestille sig, at børn lettere bliver syge, hvis de starter institution i efterår og vintermåneder.
Generelt bliver børn dog ofte mere syge i forbindelse med store skift i deres liv, det kan være hvis barnet f.eks. skal starte i dagpleje eller vuggestue, hvis I flytter osv. Simpelthen fordi det at flytte eller skifte dagsrutiner i sig selv er en stresspåvirkning for et lille barn og på sigt vil stress i kroppen sætte immunforsvaret lidt "på baghjul". Dertil kommer, at når barnet begynder at komme mere uden for hjemmets fire vægge, så bliver barnet naturligt påvirket af mange forskellige bakterier og vira - og alt sammen noget som barnets immunforsvar ikke har mødt før, hvorfor barnet igen lettere bliver syg. Derfor oplever mange at netop institutionsstart medfører sygedage.
Det spiller dog også ind, hvor gammelt barnet er og så vil det sandsynligvis også spille ind, hvorvidt barnet er første barn eller om barnet har ældre søskende. Er der tale om et enebarn, så vil bombardementet af vira og bakterier godt kunne virke større, når barnet kommer ud, end hvis barnet har ældre søskende, der "slæber sygdom med hjem". Man kan altså godt forestille sig at et barn med større søskende vil kunne blive mere syg imens barnet stadig er hjemme, fordi det lille barn naturligt udsættes for smitte fra de ældre søskende ...
Hygiejne, om barnet udsættes for rygning osv. spiller naturligt også ind på barnets immunforsvar og evne til at stå imod sygdom - der er mange faktorer som gør sig gældende.
Det er naturligvis rigtig dejligt, hvis man kan planlægge at få et barn på det tidspunkt af året, hvor man synes det passer bedst ind i familie, hverdag osv. Men for de fleste er det ikke muligt at planlægge sig ud af dette - og slet ikke at planlægge sig ud af sygdom. Jeg tænker at det er rigtig dejligt at få et barn, - uanset om det er en forårs-, sommer-, efterår- eller vinterbaby :) Der er både fordele og ulemper ved at få børn på alle årstider. I skal naturligvis gøre som I synes vil være bedst og det lyder rigtig fint at forsøge i efteråret og så håbe på et forårs eller sommerbarn - og viser det sig så at tage længere tid at blive gravid end du håbede på og I ender med at få en lille julebaby - så er det også rigtig dejligt at få en baby i december :)
Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge lidt med på sidelinjen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske