Svar: Diverse spørgsmål om mad, søvn, creme, gåsele mv.

15. april 2013

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - jeg vil prøve at besvare dem i den rækkefølge de kommer :)

Først - øreproblemer gennem længere tid, kan godt give søvnproblemer i mange måneder, også efter at drænene er lagt. Om det er tilfældet hos jer, er svært at sige for det afhænger meget af, hvad rutiner du har, hvordan du hjælper ham, når han vågner om natten. Hvis du altid giver ham sutten, giver ham noget at drikke, tager ham op, vugger ham og lægger ham igen eller lignende, så kan han godt vågne, fordi han har lært at du kommer og gør disse ting - han kan altså godt have en vanebetinget afbrudt søvn, hvor det er vigtigt at du lærer ham at komme videre i søvnen uden at behøve din hjælp, hvor du arbejder på at gøre ham mere selvhjulpen.

De nætter hvor han sover godt - prøv at tænke igennem om noget har været anderledes. Ikke kun om aftenen, men hele dagen igennem. For dagens rytme spiller også ind på nattesøvnen og måske kan du derved finde ud af, hvad det er du skal ændre på, for at han begynder at sove bedre flere nætter igennem.

Med hensyn til mad med skræl, mad der kræver mere tygning, - det kan også være kerner i brød osv. så vil mange børn først kunne klare dette omkring 1 ½ års alderen. Og derfor er det helt fint at du stadig fjerner skræl eller skærer stykker af tomater, vinduer osv. så han ikke får problemer med at tygge det eller at de sætter sig fast i halsen. Nogle børn vil som du skriver "sluge mere end de tygger" og her skal man naturligvis være ekstra opmærksom, men øvelse gør mester.

Hele nødder som peanuts vil jeg være meget påpasslig med i flere år. Selv hos børn i 3-4 års alderen kan der være risiko for fejlsynkning af disse og det kan være meget farligt. Så det er helt fint at du gør dig dine overvejelser, men når det er sagt, så skal du naturligvis varierer hans kost og variere konsistensen, så han også lærer at tygge og stille og roligt får mad med mere bid og tyggemodstand :)

Det er vigtigt at I giver ham mange små måltider dagen igennem og han må til frokost meget gerne få lidt de samme ting, som I giver til aften. Han kan nogle gange få rester af aftensmaden til frokost ... Det kan også være en god idé at give ham et før aftenmåltid, hvor han får lidt grønt f.eks. kogte ærter, majs, gulerod - hvis han har fået lidt af dette kl 17, hvor han måske er mere sulten og I først går igang med at lave aftensmaden, så skal du ikke bekymre dig så meget over, hvor meget han spiser af det ved middagsbordet og kan tage det mere roligt, hvis det kun er pastaskruerne der glider ned og måske et par bidder pølse.

Da han ikke er den store kødspiser, så er det en god idé at tilbyde ham fisk. Det kan være rødspætte, laks, fiskefrikadeller eller lignende. Derudover er det også vigtigt at han får fuldkornsprodukter, bælgfrugter, nødder (hakkede i f.eks. mysli), grøntsager, frugt, ost, mælk, mælkeprodukter og æg.

Især de første to leveår er kosten meget vigtig i forhold til barnets vækst og det er det ganske fornuftigt at sammensætte hans kost så varieret som muligt, så han så vidt muligt sikres alt det han behøver. At han ikke spiser kød behøver ikke være et problem. Hivs du oplever at han spiser for ensidigt og du er i tvivl om han får, hvad han har behov for, så kan du supplere ham med en daglig multivitaminpille. En tyggetablet, som du kan knække i kvarte, så han ikke får den galt i halsen. Hvis han får en daglig multivitamin pille vil den normalt indeholde det d-vitamin ...

Annonce

... han skal have dagligt og du behøver ikke give ham d-dråber ved siden af.

Det er en god idé stadig at lave hans havregrød på mælk - du bør bruge letmælk med den alder han har. Du behøver dog ikke komme ekstra fedt i grøden, som du skulle da han var under 1 år. Samlet anbefales det at han får mellem 350-500 ml mælk dagligt og dette behov dækkes bedst, hvis han får mælk i grøden, får et glas mælk 1-2 gange dagligt, tilbydes ost, lidt yoghurt, sovs eller lignende. Minimælk, skummetmælk og kærnemælk anbefales først omkring 3 års alderen.

De fleste børn er mellem 1 ½ - 2 år gamle, når de begynder at have brug for en hovedpude og det kan godt være at han nyder det allerede nu .. Det er fint at du har valgt en helt flad babypude til ham :)

Med hensyn til hans kinder, så lyder det som om at han måske har det man kalder for "frostkinder" - at hans hud i vinterperioden ikke rigtigt tåler frostvejret og derfor tørrer ud og nogle gange sprækker. Det er korrekt at du her bør smører med en fed creme uden for meget vand, da vand i cremen vil kunne fryse og dermed gøre det værre. Det er dog generelt en god idé at variere mellem de forskellige cremetyper og ikke kun bruge en slags. Prøv at spørge på apoteket, nogle gange har de nogle små prøvetuber, som du kan få gratis eller købe billigt og på den måde kan du finde ud af, hvad creme der virker bedst.

Du kan også prøve at smøre hans kinder med lidt olie om aftenen, og lade det virke natten over eller bruge lidt badeolie i badevandet og lade det trække ind.

Jeg synes også du kan få lægen til at se på det, for måske er det børneeksem din dreng har - det kan godt starte i ansigtet hos små børn og det kan kræve behandling med en speciel creme ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til gåsele og om det er godt ... Både ja og nej ...

Jeg synes at man som udgangspunkt skal lære sit barn at holde i hånd og lytte efter hvad mor og far siger. Og det er vores ansvar som forældre, at sikre at barnet ikke kan løbe sin vej og komme til skade. Det betyder at når vi f.eks. går på fortovet, eller når vi krydser en vej, så skal barnet holde i hånd. Hvis barnet ikke vil det, så må det enten bæres eller placeres i sin klapvogn, også selvom det er under stor protest. Det handler om trafik og sikkerhed.

Og en gå-sele må ikke forhindre at vores børn lærer dette. Når jeg ser forældre med børn i gåseler, så ser jeg nogle gange at barnet får lov til at løbe rundt i den radius, som selen tillader. Og det synes jeg er et problem, for barnet skal jo stadig lære at der er regler i trafikken og når mor og far siger "stop!", så stopper man og når mor og far siger "du skal holde mig i hånden!", så holder man i hånden. Og en gåsele må ikke forhindre denne læring ...

Modsat, så kan en gåsele også nogle gange være praktisk, fordi den jo netop giver barnet en sikkerhedsradius. Og i jeres situation hvor I gerne vil være nede ved poolen eller lignende steder og I vil være sikre på at han ikke falder i vandet, så kan man godt overveje at bruge en gåsele, fordi I tænker at I ikke kan have opsyn på ham hele tiden ... og igen, falder han i poolen, så skal han jo hjælpes med det samme uanset om han har gåsele på eller ej. På positivsiden hører så at det kan være dejligt og også sundt for barnet at kunne gå selv og netop lære barnet at gå rundt, i stedet for altid at blive transporteret i en klapvogn ..

Så der er fordele og ulemper ved gåseler ...

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to