Svar: Afføring og MME
13. april 2013
Alder:
4 mdr.
Kære lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Så længe din datter trives og virker til at udvikle sig i god retning, så er det okay at hun har lidt hyppige afføringer. Du fortæller at afføringen ikke er vandtynd, men grynet og når du skruer ned i Movicol, så reagerer hun hurtigt med forstoppelse.
Det lyder heller ikke som om at hun har problemer med rød numse og at afføringen således irriterer hendes hud og det lyder også som om at hun tager fint på. Der er altså ikke tale om at afføringen går igennem hende, uden at hun når at optage næringen fra mælken ...
Samtidig tænker jeg også at hun jo i løbet af den næste månedstid eller to skal igang med lidt skemad og det kan være udmærket at holde hendes mave lidt igang i denne periode, så hun ikke får forstoppelse i forbindelse med at I starter skemaden op.
Jeg synes derfor det lyder fint at du stadig giver Movicol, så hendes mave bliver holdt igang og så må du se om ikke hun på sigt kan skrues lidt ned og i takt med at hun så begynder at få mere varieret kost og hendes mave-og tarmsystem naturligt modnes og udvikles, så vil maven forhåbentlig kunne holdes lidt mere naturligt igang ..
Håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske