Svar: Dagplejeskift

16. marts 2013

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeres dreng kender sandsynligvis sin nye dagplejer fra legestuen. Dagplejere mødes normalt og kender derfor hinandens børn og børnene kender derfor også hinanden. Måske har han også været i gæstedagpleje, når jeres dagplejer har været syg eller har haft fri - og han har således prøvet at være hos en anden dagplejer før ...

Det lyder som om at det skift han får kommer til at gå stille og roligt. De andre børn flytter med og på den måde vil han stadig kende og være sammen med sine legekammerater. Han skal naturligt vænne sig til det nye hjem og nye rutiner, anden måde at gøre tingene på, men han vil allerede nu være vant til at blive passet ude og ved lidt om, hvad der sker - og de rutiner han normalt har haft, skal naturligvis forsøges indpasset, så han spiser, sover, leger osv. på nogenlunde samme tidspunkter, som han er vant til. Hvis han f.eks. er vant til at sove i sin barnevogn, vant til at sove i krybbe eller lignende vil det være rigtig godt, hvis den nye dagplejer kan efterligne dette, så der ikke er flere ændringer end højst nødvendigt.

Børn er ofte ret gode til at omstille sig og især hvis de føler sig trygge og synes det er et rart sted at være. Det kan være en god idé at den nuværende dagplejer besøger den nye dagplejer hjemme, så de på den måde kan lære hende og det nye hjem lidt at kende. Det vil også være en god idé at den nye dagplejer kommer på besøg i den nuværende dagpleje, så hun møder børnene og de møder hende og så hun og den nuværende dagplejer taler om rutiner, hvordan tingene kan gøres osv. Jo mere genkendelighed der er, jo tryggere vil børnene ofte være.

I vil ikke kunne forberede jeres dreng på at han skal skifte. ...

Annonce

... Han er for lille til at forstå en forklaring omkring det. Men stadig vil det være rigtig godt at I prioriterer at få sagt pænt farvel, måske køber en lille gave, han kan lave en lille tegning eller lignende og I vinker farvel ... Og det kan være rigtig fint, hvis dagplejer vil lade sig fotografere sammen med ham og de andre børn, så kan I vise ham billedet og tale med ham om hende og tiden netop hos hende - både når han senere taler om hende og savner hende, eller når han som ældre gerne vil vide, hvem der passede ham, da han var lille :)

Indkøringen hos den nye dagplejer vil sandsynligvis gå hurtigere end det gjorde første gang han skulle starte, netop fordi han nu kender rutinen og ved, hvordan det foregår og også har forståelse for at I jo kommer igen. I må gerne give ham lidt kortere dage, fordi han naturligt vil være ekstra træt med alle de nye oplevelser han nu skal bearbejde og I skal også være forberedt på at han kan sove dårligere i en periode. Det er helt naturligt at han ved en ny indkøring vil drømme mere og måske kan vågne op og græde om natten og I skal naturligvis være der, trøste ham osv. og vise ham at I stadig er der, I forsvinder ikke fra ham.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Men jeg tænker at han sandsynligvis godt vil kunne være en del timer i dagplejen og at hverdagen kan ligne sig selv, rytmen hvor far afleverer, mor henter, eller hvad rytme I normalt har og stadig vil have - skal naturligvis bibeholdes. Hente ham lidt før og være indstillet på at han kan reagere med lidt ekstra gråd, blive ekstra træt osv. og tydeligt mangle overskud. Nogle gange kommer reaktionen først efter 3 uger og det skal der så også være plads til :)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder