Svar: Dagplejeskift
16. marts 2013
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeres dreng kender sandsynligvis sin nye dagplejer fra legestuen. Dagplejere mødes normalt og kender derfor hinandens børn og børnene kender derfor også hinanden. Måske har han også været i gæstedagpleje, når jeres dagplejer har været syg eller har haft fri - og han har således prøvet at være hos en anden dagplejer før ...
Det lyder som om at det skift han får kommer til at gå stille og roligt. De andre børn flytter med og på den måde vil han stadig kende og være sammen med sine legekammerater. Han skal naturligt vænne sig til det nye hjem og nye rutiner, anden måde at gøre tingene på, men han vil allerede nu være vant til at blive passet ude og ved lidt om, hvad der sker - og de rutiner han normalt har haft, skal naturligvis forsøges indpasset, så han spiser, sover, leger osv. på nogenlunde samme tidspunkter, som han er vant til. Hvis han f.eks. er vant til at sove i sin barnevogn, vant til at sove i krybbe eller lignende vil det være rigtig godt, hvis den nye dagplejer kan efterligne dette, så der ikke er flere ændringer end højst nødvendigt.
Børn er ofte ret gode til at omstille sig og især hvis de føler sig trygge og synes det er et rart sted at være. Det kan være en god idé at den nuværende dagplejer besøger den nye dagplejer hjemme, så de på den måde kan lære hende og det nye hjem lidt at kende. Det vil også være en god idé at den nye dagplejer kommer på besøg i den nuværende dagpleje, så hun møder børnene og de møder hende og så hun og den nuværende dagplejer taler om rutiner, hvordan tingene kan gøres osv. Jo mere genkendelighed der er, jo tryggere vil børnene ofte være.
I vil ikke kunne forberede jeres dreng på at han skal skifte. Han er for lille til at forstå en forklaring omkring det. Men stadig vil det være rigtig godt at I prioriterer at få sagt pænt farvel, måske køber en lille gave, han kan lave en lille tegning eller lignende og I vinker farvel ... Og det kan være rigtig fint, hvis dagplejer vil lade sig fotografere sammen med ham og de andre børn, så kan I vise ham billedet og tale med ham om hende og tiden netop hos hende - både når han senere taler om hende og savner hende, eller når han som ældre gerne vil vide, hvem der passede ham, da han var lille :)
Indkøringen hos den nye dagplejer vil sandsynligvis gå hurtigere end det gjorde første gang han skulle starte, netop fordi han nu kender rutinen og ved, hvordan det foregår og også har forståelse for at I jo kommer igen. I må gerne give ham lidt kortere dage, fordi han naturligt vil være ekstra træt med alle de nye oplevelser han nu skal bearbejde og I skal også være forberedt på at han kan sove dårligere i en periode. Det er helt naturligt at han ved en ny indkøring vil drømme mere og måske kan vågne op og græde om natten og I skal naturligvis være der, trøste ham osv. og vise ham at I stadig er der, I forsvinder ikke fra ham.
Men jeg tænker at han sandsynligvis godt vil kunne være en del timer i dagplejen og at hverdagen kan ligne sig selv, rytmen hvor far afleverer, mor henter, eller hvad rytme I normalt har og stadig vil have - skal naturligvis bibeholdes. Hente ham lidt før og være indstillet på at han kan reagere med lidt ekstra gråd, blive ekstra træt osv. og tydeligt mangle overskud. Nogle gange kommer reaktionen først efter 3 uger og det skal der så også være plads til :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske