Svar: Bider negle - 3 år, 8 mdr.
13. marts 2013
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev :)
Bider en af jer forældre negle? Nogle gange bider børn negle, fordi de ser de voksne gøre det, børn spejler sig jo i os og i det vi gør ... og måske er en del af løsningen hos jer, at alle stoppe med at bide negle :)
Når det er sagt, så lyder det dog som om at det er blevet en vane for jeres datter og præcis som du er inde på, så sker det ofte i bestemte situationer. Det kan være når hun ser film, spiller spil eller lignende, så kommer fingrene op i munden, så bider hun negle.
Det er rigtig fint at I prøver at aflede hende lidt og det vil være godt, hvis I kan prøve at give hende noget at spise og gumle på i de situationer, hvor hun ofte søger sine negle. Det må gerne være f.eks. gulerods- eller agurkestænger, lidt frugt eller lignende, som er skåret ud i mundrette stykker og som det også tager lidt tid at spise. Hvis hun har noget at bruge hænderne til og samtidig får stillet trangen til at sidde og bide, så kan det nogle gange hjælpe.
Derudover er det vigtigt at du forsøger at holde hendes negle rene, hele og pæne. Hvis der er neglerødder eller flossede kanter, så vil hun have større tendens til at bide og pille i neglene og i huden rundt om. Så det vil være godt at du hjælper hende med at få klippet neglene, måske file dem lidt, så der er runde og bløde kanter og ikke noget der irriterer.
Det vil også være fint at du f.eks. giver hende lidt neglelak på. Det kan nogle gange gøre at hun piller i neglelakken i stedet for i neglen og på den måde får neglene en chance for at gro ud, så du netop kan sørge for at de er runde og fine i kanten :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske