Svar: Uld og svedig dreng?
6. januar 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Freya
Tak for dit brev :)
Uld er godt til børn der sveder meget, netop fordi de kan suge op til 40% af sin vægt, så barnet stadig føler sig tør på kroppen. Nogle børn sveder naturligt rigtig meget og hos nogle børn ser man faktisk at de kan få næsten en "hedetur", netop i forbindelse med at de bliver puttet og de første timer de sover - hvorfor det er sådan, tør jeg desværre ikke sige, men jeg har hørt om det før.
Du skal naturligvis overveje om det handler om at hans dyne eller madras ikke tempererer ham godt nok ... Alt efter hvad materiale hans madras eller dyne er lavet af, vil det kunne påvirke hans evne til at komme af med varmen. Vi ændrer naturligt temperatur under søvn og børn kan, ligeså vel som voksne, har brug for en madras og en dyne, der tilpasser sig efter om vi sveder meget eller fryser senere på natten.
Sengetøj kan også spille ind på hvordan vi komme af med varmen eller holder os varme om natten ...
Temperaturen i soverummet kan også spille ind og det anbefales her at forsøge at få en temperatur der ligger mellem 16-20 grader.
Med hensyn til uld og feber, så har jeg forsøgt at undersøge dette. Jeg kan ikke finde nogle undersøgelser som viser at uld skulle være specielt godt til børn med feber og derfor anbefales. Du har ret i at uld er med til normalt at sikre, at barnet, hverken får det for varmt eller for koldt. Men direkte at anbefale det til børn med feber tror jeg umiddelbart ikke jeg vil gøre ... I hvert fald kan man ikke sige at uld kan have nogen som helst indflydelse på feber.
Et barn med feber vil ofte fryse, når temperaturen stiger og her er det vigtigt at iklæde barnet undertøj, nattøj, strømper - evt. med et tæppe, let dyne eller lignende. I takt med at temperaturen stiger og er høj, så begynder barnet at svede og her skal barnet have tøjet af. Ofte vil det være nok at ligge i en ble og måske i en bodystocking/undertrøje. Hvad materiale dette skal være i må være et individuelt skøn. Generelt vil det være godt ofte at skifte barnets lagen, sengetøj osv. når barnet er syg, har feber og derfor sveder meget ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske