Svar: Uld og svedig dreng?

6. januar 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Freya

Tak for dit brev :)

Uld er godt til børn der sveder meget, netop fordi de kan suge op til 40% af sin vægt, så barnet stadig føler sig tør på kroppen. Nogle børn sveder naturligt rigtig meget og hos nogle børn ser man faktisk at de kan få næsten en "hedetur", netop i forbindelse med at de bliver puttet og de første timer de sover - hvorfor det er sådan, tør jeg desværre ikke sige, men jeg har hørt om det før.

Du skal naturligvis overveje om det handler om at hans dyne eller madras ikke tempererer ham godt nok ... Alt efter hvad materiale hans madras eller dyne er lavet af, vil det kunne påvirke hans evne til at komme af med varmen. Vi ændrer naturligt temperatur under søvn og børn kan, ligeså vel som voksne, har brug for en madras og en dyne, der tilpasser sig efter om vi sveder meget eller fryser senere på natten.

Sengetøj kan også spille ind på hvordan vi komme af med varmen eller holder os varme om natten ...

Temperaturen i soverummet kan også spille ind og det anbefales her at forsøge at få en temperatur der ligger mellem 16-20 ...

Annonce

... grader.

Med hensyn til uld og feber, så har jeg forsøgt at undersøge dette. Jeg kan ikke finde nogle undersøgelser som viser at uld skulle være specielt godt til børn med feber og derfor anbefales. Du har ret i at uld er med til normalt at sikre, at barnet, hverken får det for varmt eller for koldt. Men direkte at anbefale det til børn med feber tror jeg umiddelbart ikke jeg vil gøre ... I hvert fald kan man ikke sige at uld kan have nogen som helst indflydelse på feber.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Et barn med feber vil ofte fryse, når temperaturen stiger og her er det vigtigt at iklæde barnet undertøj, nattøj, strømper - evt. med et tæppe, let dyne eller lignende. I takt med at temperaturen stiger og er høj, så begynder barnet at svede og her skal barnet have tøjet af. Ofte vil det være nok at ligge i en ble og måske i en bodystocking/undertrøje. Hvad materiale dette skal være i må være et individuelt skøn. Generelt vil det være godt ofte at skifte barnets lagen, sengetøj osv. når barnet er syg, har feber og derfor sveder meget ...

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire