Svar: Søvn og halskirtler
6. november 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart helt okay at du putter din dreng i seng kl ca 19.30. Og at han herefter ligger og læser lidt og hygger sig. Han er på intet tidspunkt ked af det, han lyder til at nyde sin rolige stund i sengen og det lyder derfor som noget han har behov for. Det er længe han ligger, uden at falde i søvn - men så længe han er glad og nyder denne stund, så synes jeg det er helt okay.
Hvis han begynder at blive ked af det, protesterer højlydt, kravler ud af sengen, søger jer igen og igen om aftenen og tydeligt ikke vil i seng, men hellere vil lege mere og være mere aktiv, før han er parat til at sove - så kan det være nødvendigt at ændre lidt på rutinerne. Men lige nu lyder det som om at det fungerer og man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget, der fungerer godt :)
Middagslur skal han stadig have hver dag - han er for lille til at kunne springe denne over :)
Med hensyn til hævede halskirtler, så synes jeg du skal få en tid hos en øre-næse-hals-læge. Det kræver ikke henvisning fra egen læge at få dette, du kan ringe direkte og bestille en tid. En øre-næse-hals-læge er specialist indenfor alt hvad der handler om netop ører, næse og hals og vil derfor kunne undersøge din dreng og også rådgive dig om, hvordan du skal forholde dig.
Det er rigtigt, at hvis du læser på nettet, så kan du naturligt blive helt forskrækket og det er der ingen grund til. Det er langt bedre at få det undersøgt og af den vej blive beroliget :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske