Svar: Jordbærmærker
1. september 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Louise
Mange børn bliver født med røde mærker og tit kan det være svært ved fødslen at se om der er tale om det man kalder for et storkebid, et rødt modermærke eller det man kalder for et jordbærmærke.
Storkebid og røde modermærker forandrer sig normalt ikke og kræver således oftest ingen behandling. Alt efter hvor mærkerne sidder kan de dog godt være skæmmende for udseendet og i de tilfælde vil man nogle gange gå ind og fjerne dem, f.eks. med laser.
Jordbærmærker er forskellige fra de andre mærker ved, at de i virkeligheden ikke er mærker, men snarere en godartet svulst. De viser sig som små bitte mørkerøde prikker, som nogle gange hurtigt kan vokse sig større og hæve op.
Cirka 10% af alle børn fødes med et jordbærmærke og mærkerne kan sidde alle steder på kroppen. Det mest almindelige er dog at det sidder på hovedet, nakken og ryggen.
Begynder mærket at forandre sig, hæve op og blive mørkere i farven, er det uden tvivl et jordbærmærke, og så skal man altid reagere og få en læge der har forstand på disse mærker til at vurdere, hvad det drejer sig om. Et jordbærmærke kan godt vokse helt frem til barnet er mellem 1-2 år og den røde farve kan blive ved med at være der helt op til skolealderen. Herefter begynder det som regel at aftage igen.
Det er dog desværre ikke altid at man kan garantere at et jordbærmærke forsvinder af sig selv og alt efter hvor mærket sidder kan det derfor være nødvendigt at gå ind og behandle imens barnet er lille.
Er man som forældre i tvivl skal man derfor altid bede en speciallæge om at vurdere og følge barnets mærke.
Med hensyn til hvorfor din søn har et mærke, kan jeg desværre ikke svare på. Så vidt jeg ved, så kender man ikke rigtig grunden til at mange børn fødes med disse mærker.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske