Svar: Insektspray
25. september 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Mor
Insektspray anbefales normalt først til børn efter 2 års alderen og det lyder som om at det også er den anbefaling I har fået.
Generelt er det en god idé at lytte til de anbefalinger der gælder lokalt. Hvis de, hvor I bor, anbefaler insektspray til børn, så er der sandsynligvis grund til det. Det er naturligvis altid en vurdering af hvad man sprayer barnet med i forhold til hvad et eller flere stik af forskellige insekter vil betyde for barnet ...
Miljøstyrelsen skriver blandt andet at man som forbruger skal være opmærksom på biocider. Biocider er betegnelsen for kemiske stoffer, der er beregnet til at bekæmpe skadedyr, bakterier og svampe og de findes blandt andet i myggebalsam og insektspray.
I Danmark skal biocidprodukter godkendes af Miljøstyrelsen, før de må sælges. For at et middel kan blive godkendt, skal tre vigtige forhold være i orden: Det må ikke være skadeligt for de mennesker, der skal bruge det, det må ikke være skadeligt for miljøet og det skal være effektivt til den konkrete anvendelse. På miljøstyrelsens hjemmeside kan du finde en liste med godkendte produkter - måske kan du bruge noget af det til de produkter I kan få i USA.
På listen kan du f.eks. vælge "afskrækningsmidler mod myg" og se hvad Miljøstyrelsen i Danmark har godkendt - jeg skal sende dig et link :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske