Svar: Vask af uldtøj
22. september 2012
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Dong-energy skriver på deres hjemmeside: "Du slår ikke flere bakterier ihjel ved at vaske på 60 grader frem for på 30 grader. Både almindeligt vaskepulver og vaskepulver til koldvask slår 99,9 procent af alle bakterier ihjel uanset vasketemperaturen. Det dokumenterer en tysk undersøgelse."
Derfor skulle uldtøj altså blive lige så rent når du vasker det ved 40 grader. At gå over til at bruge koldvask vil jeg dog ikke anbefale, fordi det kræver et vaskemiddel specielt egnet til koldvask. Disse vaskemidler indeholder en større mængde enzymer, som uldtøj ikke tåler og det vil derfor ødelægge uldtøjet.
Det anbefales derfor at du vasker uldtøj på 40 grader og at du bruger et vaskemiddel beregnet til netop uld.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske