Svar: Bøvse

3. september 2012

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Når børn spiser, uanset om de spiser af bryst eller flaske, så vil de naturligt sluge lidt luft. Det kan ikke undgås og barnet skal naturligt af med luften igen. Derfor har små børn brug for at bøvse og bøvser de ikke, så skal luften igennem mave-tarmsystemet og ud som en prut.

For de mindste børn vil det være rigtig godt at komme af med luften som en bøvs, da de ellers kan få mavekneb, ondt i maven. Hos de lidt større børn, hvor tarmsystemet er mere modent, behøver barnet ofte ikke bøvse, men kan fint klare at luften går igennem mave og tarm.

Da jeres datter er 5 måneder nu, så vil det ofte ikke være nødvendigt at bøvse hende af hver gang hun har fået flaske. Luften vil ofte komme af sig selv og hvis ikke den gør, så vil hun prutte i stedet - hun er dog stadig så lille, at det ikke kan udelukkes at luft i maven kan give uro om natten. Så I skal prøve at finde balancen mellem at sikre at hun kan komme af med luften om aftenen og ikke vække hende, men lade hende sove. Hvis hun vækkes og græder, så kan hun også risikere at sluge luft, fordi hun bliver for ked af det ...

Annonce

... ...

En bøvs vil normalt komme inden for få minutter efter barnet har spist. Hvis ikke den gør det og jeres datter sover, så put hende og læg så mærke til hvordan hun har det efter ca. 25-40 minutter. Hvis hun er begynder at ligge og virre med hovedet, dreje hovedet fra side til side, måske begynder at klynke lidt eller ligger og smasker, så kan det være bøvsen der er på vej op. Ofte vil hun kunne klare dette selv - I kan med fordel lade hende ligge en lille smule eleveret med hovedet. Læg en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedgærdet, så finder luften lettere vej op. Det er ikke sikkert at I behøver tage hende op, det kan sagtens tænkes at luften finder vej selv og måske vil hun gylpe en lille smule. Det kan også være at I er nødt til at tage hende op, lade hende bøvse og så putte hende igen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

En bøvs kan altså komme i løbet af den første times tid efter hun har fået sin godnatflaske, men luften kan også gå igennem mave-tarmsystem og på den måde godt give lidt uro midt på natten, fordi hun får behov for at prutte ... :)

Håber du kan bruge dette videre :)

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet