Svar: Bøvse
3. september 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Når børn spiser, uanset om de spiser af bryst eller flaske, så vil de naturligt sluge lidt luft. Det kan ikke undgås og barnet skal naturligt af med luften igen. Derfor har små børn brug for at bøvse og bøvser de ikke, så skal luften igennem mave-tarmsystemet og ud som en prut.
For de mindste børn vil det være rigtig godt at komme af med luften som en bøvs, da de ellers kan få mavekneb, ondt i maven. Hos de lidt større børn, hvor tarmsystemet er mere modent, behøver barnet ofte ikke bøvse, men kan fint klare at luften går igennem mave og tarm.
Da jeres datter er 5 måneder nu, så vil det ofte ikke være nødvendigt at bøvse hende af hver gang hun har fået flaske. Luften vil ofte komme af sig selv og hvis ikke den gør, så vil hun prutte i stedet - hun er dog stadig så lille, at det ikke kan udelukkes at luft i maven kan give uro om natten. Så I skal prøve at finde balancen mellem at sikre at hun kan komme af med luften om aftenen og ikke vække hende, men lade hende sove. Hvis hun vækkes og græder, så kan hun også risikere at sluge luft, fordi hun bliver for ked af det ...
En bøvs vil normalt komme inden for få minutter efter barnet har spist. Hvis ikke den gør det og jeres datter sover, så put hende og læg så mærke til hvordan hun har det efter ca. 25-40 minutter. Hvis hun er begynder at ligge og virre med hovedet, dreje hovedet fra side til side, måske begynder at klynke lidt eller ligger og smasker, så kan det være bøvsen der er på vej op. Ofte vil hun kunne klare dette selv - I kan med fordel lade hende ligge en lille smule eleveret med hovedet. Læg en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedgærdet, så finder luften lettere vej op. Det er ikke sikkert at I behøver tage hende op, det kan sagtens tænkes at luften finder vej selv og måske vil hun gylpe en lille smule. Det kan også være at I er nødt til at tage hende op, lade hende bøvse og så putte hende igen.
En bøvs kan altså komme i løbet af den første times tid efter hun har fået sin godnatflaske, men luften kan også gå igennem mave-tarmsystem og på den måde godt give lidt uro midt på natten, fordi hun får behov for at prutte ... :)
Håber du kan bruge dette videre :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske