Svar: Flaskebarn 13 uger, græder
1. september 2012
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du bliver forvirret omkring afføring. Der kan godt være forskel i afføringen fra gang til gang man skifter bleen og afføringen ændrer også udseende og konsistens i takt med at barnet bliver ældre og det er helt naturligt at netop afføring fylder en del hos forældre, det er trods alt en del tid, man bruger på at skifte barnets ble .. :)
Det er dog vigtigt at sige, at afføringen hos små børn kan se meget forskellig ud og det vigtigste er at du fornemmer at din dreng trives, at han udvikler sig og at han har det godt.
Det lyder som om at jeres dreng måske har lidt problemer med sin mave. Ikke fordi hans afføring er grøn, men fordi græder, virker til at have ondt i maven, du fortæller at maven rumler og at hans prutter lugter kraftigt.
De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.
Når afføringen bliver grøn så skyldes det først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan være grøn som pesto, den kan også være helt mørkegrøn og i sjældne tilfælde så mørk grøn at den næsten virker sort.
Når man giver NAN HA så vil afføringen naturligt være mere grøn end hvis man giver de almindelige mme. Det skyldes de spaltede proteiner. Du kan naturligvis godt prøve at skifte til en anden type mme for at se om det giver nogen ændring. Hvis du vil skifte, så skift kun en flaske af gangen, så din drengs mave får mulighed for at følge med. Det vil sige at hvis du lige nu giver 7 flasker i døgnet, så giv ham 6 flasker NAN HA og en flaske ny erstatning, dagen efter kan du så give 5 flasker NAN HA og 2 flasker ny erstatning osv. Nogle børn trives bedst med en blanding af to typer erstatning, andre børn trives bedst med kun at få en slags - du må her forsøge at finde ud af, hvad der vil fungere bedst hos jer.
I forhold til hans gråd, så kan dette skyldes mange forskellige ting. På onsdag udkommer min bog "Helens bog om gråd og trøst" som jeg vil anbefale dig at købe. I den beskriver jeg årsager til gråd og hvordan vi skal trøste og hjælpe vores børn. Du behøver ikke at have læst en masse bøger før han kom til verden - der er også bøger at læse nu, som måske vil være mere relevante :) :)
Det kan være en god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Nogle gange vil luren om eftermiddagen ligge først på aftenen og dermed ligge så sent, at han naturligt vil gå sent i seng. Nogle børn vil i denne alder også tage en ekstra powernap om aftenen og derfor først sove sent ... Alt det kan du læse om i min bog "Helens bog om børn og søvn" .. :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske, sover videre, og får ofte en lille flaske ekstra at vågne på.
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3 lur
Aften: Flaske - spiser nogle gange mange små måltider aftenen igennem og falder derefter i søvn
Sen aften: Flaske
Midt nat: Flaske - De fleste børn har brug for en flaske om natten, det lyder dog som om at jeres dreng lige nu sover igennem uden mælk og det er rigtig flot i forhold til hans alder. Nyd det og vær så forberedt på at det sandsynligvis ikke varer ved ... Det vil være helt normalt at han, i takt med at han begynder med skemad og stadig skal have dækket sit behov for mælk/væske, vil få behov for en ekstra flaske på ydertidspunkterne ...:)
Gennemsnitligt vil børn i denne alder have brug for at sove 15 timer i døgnet, ofte fordelt sådan at barnet sover 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten. Nogle børn sover naturligt lidt mindre og andre lidt mere - men det giver jer en nogenlunde rettesnor for hvad jeres dreng har behov for.
De fleste børn vil også trives med lidt mælk at sove på, fordi mælken får dem til at falde til ro. Det at få en flaske mælk som en del af putteritualet vil ofte også gøre at barnet sover lidt længere. Hvis barnet har fået mælk en time før det puttes, vil barnet naturligt vågne før, fordi det bliver sulten og har brug for mælken hurtigere, end hvis barnet får mælk at sove på .. Denne rutine bliver naturligt lettere for jer at følge, når han bliver så gammel, at han begynder med skemad. Her vil han kunne få skemad, når han vågner og mælk før han så skal sove - så på den måde ændrer tingene sig også hen af vejen ...
Håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske