Svar: Gammelt legetøj

30. august 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt at legetøj købt før 2007 kan indeholder hormonforstyrrende ftalater og at man derfor skal passe på med at lade legetøj gå i arv. Det er dog sådan at Danmark siden 1999 har haft forbud mod ftalater i legetøj til børn under 3 år - og det forbud der kom i 2007 blev indført i hele EU. Det er også sådan at det er blødt plastlegetøj der er tale om og der vil normalt ikke være problemer med den hårde plast.

Det er også en god idé at tjekke om legetøjet er CE-mærket. Det er producentens garanti for at alle krav til legetøj er overholdt. CE-mærket kan sidde på emballagen, som du naturligvis ikke har mere, men det kan også sidde på selve legetøjet, f.eks. på låget hvor evt. batterier kommes ind. Det er dog vigtigt at sige, at CE-mærket ikke er garanti for at legetøjet er testet på et uvildigt laboratorium.

Legetøj købt i Danmark vil normalt ikke give nogle problemer, men hvis du har købt legetøj fra udlandet f.eks. på ferierejser eller via internettet især uden for EU, så er der naturligvis ikke nogen garanti for at kravene er overholdt.

Legetøj der er jordslået - som har pletter eller som lugter dårligt bør du kassere. Legetøj der er af blød plast og købt før 2007 bør du også ...

Annonce

... kassere.

Mindre stykker legetøj kan vaskes i vaskemaskinen eller i opvaskemaskinen. Større stykker legetøj må du forsøge at rengøre så godt som muligt og visse ting vil du godt kunne komme i en balje med vand og vaske grundigt med en børste. Skyl efter med rent vand og lad det tørre godt igennem, så der ikke sidder sæberester i revner og sprækker. Brug miljøvenligt, gerne svanemærket vaskemiddel.

En Fisher Price Bondegård kan du forsøge at afvaske med f.eks. Rodalon eller lignende, der desinficerer uden at blege og dyrene der hører til bondegården kan du vaske op eller komme i vaskemaskinen - kom dem i en stofpose beregnet til vasketøj, så de holder sig i tromlen og maskinen ikke går i stykker.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Større stykker legetøj med batteri kan naturligvis ikke tåle vand. Hvis der er nogen som helst tegn på at batterierne har løbet eller der er rust, så bør du kassere legetøjet. Men hvis det virker som nyt, så må du rengøre og aftørre det så godt som muligt.

Jeg tænker at når du har rengjort alt legetøjet og ser det igennem igen, så må du vurdere om det er noget du synes lillebror kan lege med, og du må overveje om det vil være okay at han får det - også selvom han putter det i munden.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder