Svar: Gammelt legetøj
30. august 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt at legetøj købt før 2007 kan indeholder hormonforstyrrende ftalater og at man derfor skal passe på med at lade legetøj gå i arv. Det er dog sådan at Danmark siden 1999 har haft forbud mod ftalater i legetøj til børn under 3 år - og det forbud der kom i 2007 blev indført i hele EU. Det er også sådan at det er blødt plastlegetøj der er tale om og der vil normalt ikke være problemer med den hårde plast.
Det er også en god idé at tjekke om legetøjet er CE-mærket. Det er producentens garanti for at alle krav til legetøj er overholdt. CE-mærket kan sidde på emballagen, som du naturligvis ikke har mere, men det kan også sidde på selve legetøjet, f.eks. på låget hvor evt. batterier kommes ind. Det er dog vigtigt at sige, at CE-mærket ikke er garanti for at legetøjet er testet på et uvildigt laboratorium.
Legetøj købt i Danmark vil normalt ikke give nogle problemer, men hvis du har købt legetøj fra udlandet f.eks. på ferierejser eller via internettet især uden for EU, så er der naturligvis ikke nogen garanti for at kravene er overholdt.
Legetøj der er jordslået - som har pletter eller som lugter dårligt bør du kassere. Legetøj der er af blød plast og købt før 2007 bør du også kassere.
Mindre stykker legetøj kan vaskes i vaskemaskinen eller i opvaskemaskinen. Større stykker legetøj må du forsøge at rengøre så godt som muligt og visse ting vil du godt kunne komme i en balje med vand og vaske grundigt med en børste. Skyl efter med rent vand og lad det tørre godt igennem, så der ikke sidder sæberester i revner og sprækker. Brug miljøvenligt, gerne svanemærket vaskemiddel.
En Fisher Price Bondegård kan du forsøge at afvaske med f.eks. Rodalon eller lignende, der desinficerer uden at blege og dyrene der hører til bondegården kan du vaske op eller komme i vaskemaskinen - kom dem i en stofpose beregnet til vasketøj, så de holder sig i tromlen og maskinen ikke går i stykker.
Større stykker legetøj med batteri kan naturligvis ikke tåle vand. Hvis der er nogen som helst tegn på at batterierne har løbet eller der er rust, så bør du kassere legetøjet. Men hvis det virker som nyt, så må du rengøre og aftørre det så godt som muligt.
Jeg tænker at når du har rengjort alt legetøjet og ser det igennem igen, så må du vurdere om det er noget du synes lillebror kan lege med, og du må overveje om det vil være okay at han får det - også selvom han putter det i munden.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske