Svar: Hudfolder på halsen
2. juli 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Kristine
Stort tillykke med den lille pige - hvor er det dejligt at det hele er gået så godt og det lyder som om at både mor og datter trives .. :)
Det er rigtig vigtigt at du holder din datter tør og ren i hudfolderne. Du kan vaske hende med lidt mild uparfumeret flydende sæbe, vaske efter med rent vand og så dup-tørre med et blødt håndklæde en stofble eller lignende. Noget der ikke fnuller.
Det er en god idé at lægge hende på maven, så hun stille og roligt får løftet hovedet (det hjælper, når hun bliver ældre) og der kan komme luft til.
Det kan være en god idé at føntørre, men pas meget på at det ikke bliver for varmt og ubehageligt for hende.
Du kan også prøve med lidt uparfumeret babypudder som kan være med til at holde huden tør. Det er her meget vigtigt at du kun kommer et tyndt lag på, for hvis hun bliver lidt fugtig, så kan pudderen sætte sig i klatter og det vil genere huden i stedet for at hjælpe.
Du skal være opmærksom på om hun bliver meget rød, knopret, skinnende i huden, så kan det være svamp og det skal behandles med f.eks. Brentan som du kan få på recept hos lægen. Hvis hun ikke har været til 5 ugers undersøgelse endnu, så få jeres læge til lige at kikke på det og vurdere om det er svamp :)
Vær opmærksom på når hun får mælk, at mælken nogle gange kan løbe bag øret og ned i halsfurerne, så vær opmærksom på at der ikke ligger mælkerester som så generer huden :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske