Svar: Hudfolder på halsen

2. juli 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kristine

Stort tillykke med den lille pige - hvor er det dejligt at det hele er gået så godt og det lyder som om at både mor og datter trives .. :)

Det er rigtig vigtigt at du holder din datter tør og ren i hudfolderne. Du kan vaske hende med lidt mild uparfumeret flydende sæbe, vaske efter med rent vand og så dup-tørre med et blødt håndklæde en stofble eller lignende. Noget der ikke fnuller.

Det er en god idé at lægge hende på maven, så hun stille og roligt får løftet hovedet (det hjælper, når hun bliver ældre) og der kan komme luft til.

Det kan være en god idé at føntørre, men pas meget på at det ikke bliver for varmt og ubehageligt for hende.

Du kan også prøve med lidt uparfumeret babypudder som ...

Annonce

... kan være med til at holde huden tør. Det er her meget vigtigt at du kun kommer et tyndt lag på, for hvis hun bliver lidt fugtig, så kan pudderen sætte sig i klatter og det vil genere huden i stedet for at hjælpe.

Du skal være opmærksom på om hun bliver meget rød, knopret, skinnende i huden, så kan det være svamp og det skal behandles med f.eks. Brentan som du kan få på recept hos lægen. Hvis hun ikke har været til 5 ugers undersøgelse endnu, så få jeres læge til lige at kikke på det og vurdere om det er svamp :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Vær opmærksom på når hun får mælk, at mælken nogle gange kan løbe bag øret og ned i halsfurerne, så vær opmærksom på at der ikke ligger mælkerester som så generer huden :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland