Svar: Institutionsskifte?

29. maj 2012

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære M

Det er altid rigtig svært at vurdere om man skal lade sit barn blive i den institution, hvor barnet går, eller man skal skifte. Som du selv skriver, så ved man, hvad man har og ikke hvad man får ... Valget bliver naturligt sværere, når man har et barn som tydeligt trives og som er rigtig glad for stedet og jeg synes et eller andet sted, at dette må vægtes meget højt. Det vigtigste er ikke hvor barnet går, men at barnet har det godt og man kan mærke at barnet er glad og trives.

Når det er sagt, så fortæller du dog også at jeres dreng alligevel skal skifte stue og derfor vil opleve skift i hverdagen. Du fortæller også at pædagogerne i institutionen har sagt at han er en ressourcestærk dreng, som fint kan klare et skift og du fortæller at flere af de pædagoger han har været knyttet til er stoppet.

Der er ingen tvivl om at det at skulle skifte institution er et stor skridt og at det er en stressfaktor for et barn. Jo mindre barnet er, jo mindre sprog barnet har, jo mere vil det naturligt kunne påvirke barnet, for hvis man kan tale for sig, stille spørgsmål osv. så kan man også få forklaret sammenhænge og få en forståelse for, hvorfor skiftet sker. Som helt lille følger man jo "mere eller mindre med strømmen" og de ting der nu er i dagligdagen og må forsøge at finde ud af de rammer man nu engang bliver sat i ... og det er naturligt hårdt.

Det kan godt tale for et institutionsskifte at jeres dreng er begyndt at bide de andre børn og være meget udadreagerende. Måske næsten ved at få en rolle som den der bider og er "efter de andre". På den måde kunne det måske gavne ham, at få et skift og blive set på med nye øjne og hjulpet videre ...

Du fortæller at begge institutioner er integrerede og det betyder at planen som udgangspunkt er at han ...

Annonce

... skal fortsætte i børnehave i samme institution efter vuggestuen. Det er altså flere år han stadig skal gå der og det kan godt tale for at skifte til den anden institution nu, så han ikke senere skal skifte igen. Modsat kan man også tale for at han skifter til en børnehave, når han når den alder og bliver hvor han er indtil 3 års alderen.

Der kan være nogle fordele ved at han går i en integreret institution/børnehave i nærheden af jeres hjem og i hans skoledistrikt. Det vil være dejligt at have venner og kammerater som han kender fra vejen og fra området, når han starter i skole. Modsat, så er det også rigtig godt at have venner, som man ikke går i skole med, og som man mødes med i sin fritid. Ofte har man forskellige roller i skole og når man er hjemme og det kan være dejligt at have venner, som "bare" er venner og ikke klassekammerater :)

Så måske skal I også overveje skole og årene frem, når I vil beslutte hvorvidt han skal skifte nu eller senere ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til infektioner og sygdomme, så vil børn naturligt blive mere syge, når de starter i institution. Mange børn på lidt plads gør smittehyppigheden større og naturligvis kan der være forskellige bakterier, forskellige steder. Ligesom man også kan møde andre bakterier i bybussen, toget osv. ... Generelt siger man at det tager to vintre med sygdom og snot at opbygge barnets immunforsvar, så det "bliver til at have med at gøre" og den ene sygedag ikke afløser den anden - men stadig er sygdom svært at undgå.

Hvor lang tid han vil være om at falde til er meget forskelligt. Som udgangspunkt bør det ikke tage mere end 4 uger, så skulle han gerne være glad for at komme der og tryg ved at blive afleveret.

Jeg håber at mine tanker hjælper jer videre i jeres beslutning, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre