Svar: Institutionsskifte?
29. maj 2012
Alder:
20 mdr.
Kære M
Det er altid rigtig svært at vurdere om man skal lade sit barn blive i den institution, hvor barnet går, eller man skal skifte. Som du selv skriver, så ved man, hvad man har og ikke hvad man får ... Valget bliver naturligt sværere, når man har et barn som tydeligt trives og som er rigtig glad for stedet og jeg synes et eller andet sted, at dette må vægtes meget højt. Det vigtigste er ikke hvor barnet går, men at barnet har det godt og man kan mærke at barnet er glad og trives.
Når det er sagt, så fortæller du dog også at jeres dreng alligevel skal skifte stue og derfor vil opleve skift i hverdagen. Du fortæller også at pædagogerne i institutionen har sagt at han er en ressourcestærk dreng, som fint kan klare et skift og du fortæller at flere af de pædagoger han har været knyttet til er stoppet.
Der er ingen tvivl om at det at skulle skifte institution er et stor skridt og at det er en stressfaktor for et barn. Jo mindre barnet er, jo mindre sprog barnet har, jo mere vil det naturligt kunne påvirke barnet, for hvis man kan tale for sig, stille spørgsmål osv. så kan man også få forklaret sammenhænge og få en forståelse for, hvorfor skiftet sker. Som helt lille følger man jo "mere eller mindre med strømmen" og de ting der nu er i dagligdagen og må forsøge at finde ud af de rammer man nu engang bliver sat i ... og det er naturligt hårdt.
Det kan godt tale for et institutionsskifte at jeres dreng er begyndt at bide de andre børn og være meget udadreagerende. Måske næsten ved at få en rolle som den der bider og er "efter de andre". På den måde kunne det måske gavne ham, at få et skift og blive set på med nye øjne og hjulpet videre ...
Du fortæller at begge institutioner er integrerede og det betyder at planen som udgangspunkt er at han skal fortsætte i børnehave i samme institution efter vuggestuen. Det er altså flere år han stadig skal gå der og det kan godt tale for at skifte til den anden institution nu, så han ikke senere skal skifte igen. Modsat kan man også tale for at han skifter til en børnehave, når han når den alder og bliver hvor han er indtil 3 års alderen.
Der kan være nogle fordele ved at han går i en integreret institution/børnehave i nærheden af jeres hjem og i hans skoledistrikt. Det vil være dejligt at have venner og kammerater som han kender fra vejen og fra området, når han starter i skole. Modsat, så er det også rigtig godt at have venner, som man ikke går i skole med, og som man mødes med i sin fritid. Ofte har man forskellige roller i skole og når man er hjemme og det kan være dejligt at have venner, som "bare" er venner og ikke klassekammerater :)
Så måske skal I også overveje skole og årene frem, når I vil beslutte hvorvidt han skal skifte nu eller senere ...
Med hensyn til infektioner og sygdomme, så vil børn naturligt blive mere syge, når de starter i institution. Mange børn på lidt plads gør smittehyppigheden større og naturligvis kan der være forskellige bakterier, forskellige steder. Ligesom man også kan møde andre bakterier i bybussen, toget osv. ... Generelt siger man at det tager to vintre med sygdom og snot at opbygge barnets immunforsvar, så det "bliver til at have med at gøre" og den ene sygedag ikke afløser den anden - men stadig er sygdom svært at undgå.
Hvor lang tid han vil være om at falde til er meget forskelligt. Som udgangspunkt bør det ikke tage mere end 4 uger, så skulle han gerne være glad for at komme der og tryg ved at blive afleveret.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer videre i jeres beslutning, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske