Svar: Movicol

7. maj 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Bettina

Marius bør have afføring en gang i døgnet. Derudover skal afføringen være let for ham at komme af med. Du må godt kunne se at han presser og kunne se på hans grimasser, at der kommer noget i bleen, men han må ikke virke til at have ondt og han skal ikke græde, når han har afføring.

Afføringen bør også være blød og mere grødet end fast. Der bør ikke være tegn på små rifter ved endetarmen eller blod i afføringen.

Det lyder for mig som om at afførigen måske er lidt for fast og da jeg ved fra dit tidligere brev, at hans ofte spiser mindre end det udregnede behov, så kan der godt være en sammenhæng med forstoppelse her. Jeg tænker derfor at I godt kan forsøge med Movicol igen eller med Laktulose.

De to produkter - Movicol og Laktulose hører begge til det man kalder for 'osmotisk virkende laksantia", som kort ...

Annonce

... fortalt virker ved at gøre afføring blød, så barnet lettere kommer af med. Andre laksantia virker f.eks. ved at påvirke tarmperistaltikken, altså tarmbevægelserne.

De mave-tarm læger, som jeg har talt med har ikke umiddelbart problemer med at give børnene hverken laktulose eller movicol. Det må prioriteres at holde gang i børnenes maver, da det har stor indflydelse på deres velbefindende og dermed deres trivsel og udvikling. Movicol er lægeordineret og bruges på flere børneafdelinger. Laktulose kan købes i håndkøb.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg går ud fra at det er jeres egen læge der har ordineret Movicol? Jeg synes derfor det er relevant at du taler med lægen om, hvorvidt det vil anbefales jer at fortsætte med dette, men det lyder for mig som om at han har brug for lidt hjælp til at holde maven igang ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland