Svar: Movicol
7. maj 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Bettina
Marius bør have afføring en gang i døgnet. Derudover skal afføringen være let for ham at komme af med. Du må godt kunne se at han presser og kunne se på hans grimasser, at der kommer noget i bleen, men han må ikke virke til at have ondt og han skal ikke græde, når han har afføring.
Afføringen bør også være blød og mere grødet end fast. Der bør ikke være tegn på små rifter ved endetarmen eller blod i afføringen.
Det lyder for mig som om at afførigen måske er lidt for fast og da jeg ved fra dit tidligere brev, at hans ofte spiser mindre end det udregnede behov, så kan der godt være en sammenhæng med forstoppelse her. Jeg tænker derfor at I godt kan forsøge med Movicol igen eller med Laktulose.
De to produkter - Movicol og Laktulose hører begge til det man kalder for 'osmotisk virkende laksantia", som kort fortalt virker ved at gøre afføring blød, så barnet lettere kommer af med. Andre laksantia virker f.eks. ved at påvirke tarmperistaltikken, altså tarmbevægelserne.
De mave-tarm læger, som jeg har talt med har ikke umiddelbart problemer med at give børnene hverken laktulose eller movicol. Det må prioriteres at holde gang i børnenes maver, da det har stor indflydelse på deres velbefindende og dermed deres trivsel og udvikling. Movicol er lægeordineret og bruges på flere børneafdelinger. Laktulose kan købes i håndkøb.
Jeg går ud fra at det er jeres egen læge der har ordineret Movicol? Jeg synes derfor det er relevant at du taler med lægen om, hvorvidt det vil anbefales jer at fortsætte med dette, men det lyder for mig som om at han har brug for lidt hjælp til at holde maven igang ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske