Svar: Powernaps og mad - 5 mdr.
27. april 2012
Alder:
5 mdr.
Kære søde du
Det er rigtig vigtigt at du får hjælp og det er godt at du nu kontakter din læge, så I kan få en snak om, hvordan du har det. Det er rigtig vigtigt at du ikke går ned med flaget, for så er der ingen til at tage sig af din datter og derfor er det rigtig vigtigt at du lytter til dig selv og er åben og ærlig omkring, hvad du kan holde til.
Jeg tænker også at du skal prøve at tale med lægen om, hvorvidt du kan blive tilbudt hjælp. Jeg ved ikke, hvad mulighed der er i den kommune hvor du bor, men det ved din læge og det er jeres læge der skal henvise dig videre.
På en spædbarnspsykiatrisk afdeling, kan du f.eks. få hjælp. På en sådan afdeling er ansat læger, psykiatere, psykologer, sundhedsplejersker og sygeplejersker. Alle arbejder i et tæt team omkring familierne og der findes en sådan afdeling på Bispebjerg Hospital, på Glostrup og på Skejby Sygehus. Du behøver ikke blive indlagt, men vil f.eks. kunne være tilkoblet et dagafsnit eller du vil kunne modtage hjemmebesøg, hvor du så får hjælp til at tackle hverdagen med den lille.
Der findes også familie og børneinstitutioner forskellige steder i landet, hvor man kan bo sammen med sit barn og få støtte i dagligdagen af pædagoger, psykologer, sundhedsplejersker osv. og på den måde få hjælp til at finde ud af det hele. Egen læge kan henvise her eller en sagsbehandler fra kommunen.
En tredje mulighed, som du kan have glæde af er at få en familievejleder, der kommer i dit hjem og hjælper dig med at få overblik over hverdagen og som du kan tale med, når du synes tingene er svære og uoverskuelige. Der findes højst sandsynligt familievejleder i den kommune hvor du bor.
Der findes sandsynligvis også grupper for mødre, som kan have glæde af at være sammen, fordi de f.eks. er enlige, eller fordi de har det svært med forskellige ting. Der kan være en psykolog, sundhedsplejerske eller familievejleder tilknyttet en sådan gruppe.
Jeg synes derfor også du skal kontakte din sundhedsplejerske og bede om at få et ekstra besøg, hvor I kan tale om de ting du går igennem og hvordan du har det og din sundhedsplejerske vil også kunne fortælle dig, hvad muligheder du har for hjælp hvor I bor.
Jeg håber at du får den støtte og hjælp som du har brug for - rigtig meget held og lykke og stort knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske