Svar: Hvor længe må jeg give ham laktulose?

9. april 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tina

Dejligt at høre at din dreng igen er begyndt at spise mere og at laktulosen hjælper:)

Laktulose virker ved at trække væske fra tarmen, så afføringer bliver blød og så barnet derved lettere kan komme af med den. Laktulose påvirker ikke tarmbevægelserne og giver derfor ikke doven tarm, som andre afføringsmidler kan gøre og det er derfor normalt ikke problematisk eller vanedannende at give laktulose. Derfor må han få laktulose, så længe det er nødvendigt for at hans mave fungerer.

Det samme gælder movicol, som mange børneafdelinger benytter. Det virker på samme måde som laktulose. Det gives som drys på mad eller opløst i vand og drikkes af en flaske. Det er dog på recept og skal derfor ordineres af lægen, hvor laktulose kan købes i håndkøb. Og så længe laktulose virker godt, så giver du roligt det.

Hvor længe han har behov må tiden vise. Der sker hele tiden enzymændringer i mave- og tarmsystem, bakteriefloraen ændrer sig og barnet vil naturligt blive bedre til at optage og fordøje mælk og vil fysiologisk også stille og roligt blive parat til at få skemad, når det er mellem ...

Annonce

... 4-6 måneder.

Behovet for laktulose kan derfor ændre sig. Måske vil han have brug for at dosis på et tidspunkt sættes op, måske vil han pludselig få for tynd mave, så dosis skal sættes ned, - det må du tage hen af vejen og prøve at justere ind efter behov. Der er ingen faste regler her.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I takt med at han begynder med skemad, så vil du naturligt i sammensætningen af hans mad kunne regulere afføringen mere naturligt og behovet for laktulose kan ændre sig. Lige i overgangsperioden, hvor barnet starter op med skemad, vil mange børn dog have glæde af at bibeholde laktulosen .. Du kan med fordel starte med at give lidt laktulose sammen med den frugtmos lægen har anbefalet dig at starte op med og så kan du stille og roligt prøve med mindre laktulose og nøjes med frugtmosen.

Generelt er det en god idé ikke at fjerne laktulosen fra den ene dag til den anden, men prøve at skrue ned i mængden og se hvordan maven reagerer på mindre og så på den måde stille og roligt trappe ud, som han nu viser behov for og som maven nu en gang reagerer :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi