Svar: Hvor længe må jeg give ham laktulose?
9. april 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Dejligt at høre at din dreng igen er begyndt at spise mere og at laktulosen hjælper:)
Laktulose virker ved at trække væske fra tarmen, så afføringer bliver blød og så barnet derved lettere kan komme af med den. Laktulose påvirker ikke tarmbevægelserne og giver derfor ikke doven tarm, som andre afføringsmidler kan gøre og det er derfor normalt ikke problematisk eller vanedannende at give laktulose. Derfor må han få laktulose, så længe det er nødvendigt for at hans mave fungerer.
Det samme gælder movicol, som mange børneafdelinger benytter. Det virker på samme måde som laktulose. Det gives som drys på mad eller opløst i vand og drikkes af en flaske. Det er dog på recept og skal derfor ordineres af lægen, hvor laktulose kan købes i håndkøb. Og så længe laktulose virker godt, så giver du roligt det.
Hvor længe han har behov må tiden vise. Der sker hele tiden enzymændringer i mave- og tarmsystem, bakteriefloraen ændrer sig og barnet vil naturligt blive bedre til at optage og fordøje mælk og vil fysiologisk også stille og roligt blive parat til at få skemad, når det er mellem 4-6 måneder.
Behovet for laktulose kan derfor ændre sig. Måske vil han have brug for at dosis på et tidspunkt sættes op, måske vil han pludselig få for tynd mave, så dosis skal sættes ned, - det må du tage hen af vejen og prøve at justere ind efter behov. Der er ingen faste regler her.
I takt med at han begynder med skemad, så vil du naturligt i sammensætningen af hans mad kunne regulere afføringen mere naturligt og behovet for laktulose kan ændre sig. Lige i overgangsperioden, hvor barnet starter op med skemad, vil mange børn dog have glæde af at bibeholde laktulosen .. Du kan med fordel starte med at give lidt laktulose sammen med den frugtmos lægen har anbefalet dig at starte op med og så kan du stille og roligt prøve med mindre laktulose og nøjes med frugtmosen.
Generelt er det en god idé ikke at fjerne laktulosen fra den ene dag til den anden, men prøve at skrue ned i mængden og se hvordan maven reagerer på mindre og så på den måde stille og roligt trappe ud, som han nu viser behov for og som maven nu en gang reagerer :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske