Svar: Ondt i maven af d-dråber
23. marts 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Det har ikke kunne dokumenteres at børn får ondt i maven af d-dråber, men nogle forældre oplever det dog som et problem og det må her anbefales at forsøge med en anden type, et andet produkt. D-dråber bliver opslæmmet i forskellige olier og ved at forsøge med et andet produkt, så kan nogle forældre derfor opleve forskel.
Det anbefales ikke længere at give ACD dråber i stedet, af risikoen for at barnet får for meget A-vitamin. Modsat, så skal din datter have sine d-dråber af hensyn til hendes knogler, det er ikke ligegyldigt om hun får dem.
Du må derfor forsøge dig frem med forskellige typer og se om ikke noget virker bedre end andet og du kan også overveje ACD dråber - drøft det gerne med jeres læge. Når du giver d-dråberne så giv dem sammen med lidt mælk - udmalket modermælk eller modermælkserstatning, så hun ikke får dem koncentreret ned i maven. Start f.eks. med at giv hende lidt mælk, herefter give dråberne på en ske evt. sammen med lidt mælk og giv så bryst eller flaske igen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske