Svar: Ængstelig efter sin sut
22. marts 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej
Tak for dit brev :)
Jeg kunne godt forestille mig at hvis I gav jeres dreng sutten på afmålt tid, når I kom hjem, så kunne den derefter få lov at ligge på sin plads indtil aften, hvor han så får den igen. Altså det at give ham den lidt, vil gøre at han så bedre kan acceptere at undvære den.
Jeg vil derfor foreslå at I, når I kommer hjem fra vuggestuen, sætter jer og læser i en bog. Han kan sidde på skødet eller sidde ved siden af jer i sofaen, så han får masser af fysisk kontakt og nærhed og mærker jer tæt på og han kan få sin sut, imens han sidder der og får læst sin historie - og når bogen så er slut, så skal sutten lægges på sin plads, hvor den så ligger og venter til han skal i seng.
Han lyder til at være meget glad for sin sut og det lyder ikke som om at han vil være parat til at smide den endnu. Det er derfor fint at lade ham beholde den og så give den en fast plads, hvor den venter. Han kan selv være med til at ligge den der, så han også ved hvor den er.
Hvis I fjerner sutten før han er klar til det, så risikerer I at han begynder at sutte på tommelfinger i stedet og det kan være en rigtig dårlig idé. Det kan tage årevis og han vil måske sutte på den, også når han starter i skole og det kan også påvirke hans tandstilling.
Brug af sut kan naturligt også påvirke tænderne og også hans sprog og derfor skal han ikke have sut hele tiden. Men han må stadig meget gerne have den når han skal sove eller lige 15 minutter når I kommer hjem, hvor han skal lande og finde ud af at skifte situation :)
Fortsat held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske