Svar: Brug for et godt råd

12. marts 2012

Kategori:
Alder:
6 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære søde du

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)

Det allervigtigste i beslutningen om at få barn nummer to, synes jeg er "har du lyst og overskud som forældre?", "brænder du så meget for det, at du bare ikke kan lade være?" - hvis du kan svare ja til det, så skal du få barn nummer to, men hvis du ikke virkelig har lyst, så skal du lade være ...

Du skal ikke få flere børn, for barnets skyld. Du skal ikke få flere børn, fordi du ikke synes at din dreng skal vokse op som enebarn og du gerne vil give ham glæden ved at have søskende. Du skal gøre det, fordi du virkelig har lyst og ikke kan lade være :)

Egentlig er det at få et barn jo meget egoistisk. Meget naturvidenskabeligt sagt, så kan man vel sige at man gerne vil have børn, fordi man gerne vil 'se sig selv reproduceret'. Det at man som par laver et barn sammen er fantastisk, smukt osv. men det er jo for ens egen skyld ... Derfor mener jeg også at det er lysten der skal gøre, at man vælger at få mere end et barn. Der er ingen garanti for at søskende bliver glade for hinanden eller vil have noget med hinanden at gøre, når de bliver voksne. Der er masser af familier, hvor de voksne søskende ikke mødes og ikke har kontakt og så er begrundelsen "det er godt at have en stor familie" jo ligegyldig ...

Det vigtigste for et barn er at have forældre som elsker en og som er der for en. At være tilstede både fysisk og mentalt for sit barn er alfa omega. Børn har det godt når de føler sig lyttet til, forstået, når der er tid til dem og lyst til dem. Og her har enebørn jo ofte en stor fordel, de får den uforbeholdne kontakt og kærlighed fra deres forældre, det er super dejligt. Du er selv enebarn og har haft en god og dejlig opvækst og det er rigtig godt.

Man kan sige at det er vigtigt med søskende, fordi de opdrager på hinanden, søskende giver hinanden modstand og man lærer naturligt at mærke forskellen på at være "den lille" og "den store" osv. Og det er naturligvis rigtigt, men det er jo ikke sådan, at man ikke kan lære dette, hvis man er enebarn. Man skal bare være bevidst om det og så sørge ...

Annonce

... for at ens barn får masser af sociale kontakter og oplever at være sammen med andre børn. Man skal prioritere samvær med andre børn.

Nogle gange får enebørn skyld for at være "gammelkloge", "egoistiske" og "enspændere". Det synes jeg ikke passer. Jeg synes faktisk enebørn ofte virker meget "modne", "selvstændige" og venner mangler de ofte ikke. Jeg tror det handler om at forældre med kun et barn, naturligt har mere tid og flere ressourcer til at møde dette barn. Og børn der bliver mødt og anerkendt, vokser op med stort selvværd og børn med højt selvværd er stærke børn.

Dermed ikke sagt, at man ikke også kan være ud af en større søskendeflok og have masser af selvværd og gode anerkendende forældre - selvfølgelig kan man det :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når alt dette er sagt, så kan det jo godt være at det for jer viser sig rigtigt at få et barn mere. Der er ikke to forløb der ligner hinanden, der er ikke to ens graviditeter, to ens fødsler osv. og at blive gravid og få et barn mere kunne jo gøre at du oplevede hvilken glæde det også kan være. Du har en masse med dig i bagagen som du måske kunne bruge positivt - du ville kunne lytte til dig selv på en anden måde, være bedre til at mærke efter og måske bede om hjælp, hvis du har brug for det. Jeres dreng har også en alder, hvor han naturligt vil kunne forklares nogle ting ..

Men der er jo aldrig nogen garantier. Og det er sandsynligvis også det der er dit dilemma - for hvad hvis du "bliver slået tilbage igen" som du også selv skriver. Til en vis grad vil du altid blive slået tilbage, du vil ikke få din nattesøvn, I vil ikke kunne tage på ferie eller lave samme ting med jeres søn, som I plejer, der vil være flere hensyn at tage og det kan være svært at fordele sol og vind lige med to børn med 6 eller flere års mellemrum. Men det har igen jo også sine fordel at få børn med flere års mellemrum, netop fordi de så begge får deres forældre. Jo flere år der er mellem børnene, jo mere enebørn vil de naturligt næsten være .. :)

Jeg kan desværre ikke sige, hvad du skal - men jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor