Svar: At give gode råd i mødregruppen
10. marts 2012
Alder:
5 mdr.
Kære S
Det er rigtig dejligt at du er kommet med i en god mødregruppe og at I nyder at være sammen. Og jeg tænker at det netop er rigtig godt, hvis man i en mødregruppe tør diskutere forskellige ting og også levner plads til forskellig måde at gøre ting på. Man kan lærer meget af hinanden og også lære en del om sig selv, ved at være sammen med andre mødre og børn :)
Som mor kan man altid tage udgangspunkt i sig selv. Du kan f.eks. altid sige at du f.eks. har forsøgt at køre en tre-lure-om-dagen model, som har hjulpet jer eller lignende og bare fortælle det åbent. Så kan de der vil lytte jo lytte og spørge ind til det.
Du kan også altid sige at du har læst at børn ikke må sidde op, før de kan sidde selv og også få en snak om hvordan de andre gør, hvor meget de lægger børnene på maven osv.
Som udgangspunkt gør alle forældre det bedste de kan og derfor er det altid meget meget svært at begynde at stille kritiske spørgsmål eller give forslag til anden måde at gøre ting på. Når det drejer sig om vores børn, så er vi meget følsomme og der skal ikke siges ret meget før det opfattes meget negativt og vi hurtigt kan føle at vi kriteseres og ikke hjælpes.
Min rolle som fagperson er naturligt en anden end din rolle som mor, men hvis du i mødregruppen ser noget der undrer dig eller at en mor gør noget helt anderledes end du selv ville gøre, så prøv at sætte ord på det - igen helst med udgangspunkt i dig selv.
Hvis du oplever noget som bekymrer dig meget, altså hvor du virkeligt bliver bekymret for den pågældende mor eller barnet, så kan du altid sige det til din sundhedsplejerske. Ikke for at sladre, men fordi sundhedsplejersken naturligt kan prøve at tale med den pågældende familie og tage hånd om det der rører sig der - måske er der allerede ekstra hjælp og fokus på den familie, det er bare ikke noget den pågældende mor fortæller i mødregruppen - måske fordi hun er bange for at virke forkert eller ikke god nok ... :)
Det er også altid en god idé at stille spørgsmålet i mødregruppen. At du næste gang I mødes f.eks. siger "jeg har tænkt lidt på, hvilke forventinger vi har til hinanden her i mødregruppen?" og så også få den andre til at sætte lidt ord på det. Du kan her f.eks. spørge uddybende "Hvad hvis vi f.eks. oplever at nogen gør noget anden end vi selv gør, eller hvis vi har forslag til at gøre ting anerledes - ville det være okay at sige? Eller ville I føle at jeg blandede mig for meget?" eller lignende.
Det vil være en rigtig god idé at drøfte hvordan de andre har det med mødregruppen. Nogen vil måske give udtryk for at de gerne ville have tingene at vide, men ikke i mødregruppen foran alle andre, men at man måske lige mødtes eller ringede eller talte lidt sammen på tomandshånd bagefter og andre vil måske give udtryk for at de synes det er super fedt, hvis man kan drøfte det åbent i mødregruppen. Sådan er vi så forskellige, men det vigtiste er jo at vi alle vil vores børn der bedste og så finde ud af, hvordan vi så når dertil .. :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske