Svar: Børnehaveskift - 3 år, 10 mdr.
9. februar 2012
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Mor
Det lyder som den rigtige beslutning at flytte jeres dreng og det lyder som om at I har fået en rigtig dejlig institution tilbudt. Det lyder så fint, at de allerede har sent "velkomst-tegning" og at to børn er stuevenner. Det lyder som om at de har gjort rigtig meget for at jeres dreng skal føle sig velkommen :)
Naturligvis er det svært at skifte, for jeres dreng ved jo hvad han har, men ikke hvad han kommer til og usikkerheden er altid svær. Han vil naturligvis savne den pædagog og den dreng, som han har været glad for ved den gamle børnehave, men han vil meget hurtigt finde nye relationer det nye sted og være glad for det. Jeg ved fra jeres tidligere breve at han i længere tid har været meget ked af at komme i børnehaven. Han har gennem længere tid selv ytret ønske om at komme væk. Han har ikke nævnt det længe - men sandsynligvis ikke fordi han er begyndt at trives, nok snarere fordi der ikke er blevet lyttet ... Men det er der så nu - I har taget konsekvensen og valgt at han skal flyttes og jeg er sikker på at det bliver godt for ham at få det skift.
Jeg synes I skal fortælle ham at I har lyttet til ham, at I ved at han ikke altid har været glad for at være i børnehaven, - nævne nogle af de ting, som han selv har sat ord på og så sige til ham at I nu har fundet en ny børnehave, som I tror vil være bedre for ham. I kan naturligvis ikke love ham, at alt er rosenrødt det nye sted og I må ikke sige noget I ikke ved eller ikke kan holde - I skal være ærlige, I jeres forklaring, men I må godt sige at I har valgt at han skal et nyt sted, som I tror vil være bedre for ham.
Og så skal I naturligvis vise ham tegningen som de har sent og fortælle ham at de glæder sig til at han kommer og har fået at vide, at han skal starte. Det er en rigtig god idé at I kommer forbi og han lige ser børnehaven inden han skal starte og ved hvad det er der venter ham - hvor I naturligvis er der og er hos ham hele tiden. Og det er meget dejligt og meget positivt at børnehaven selv har lagt op til dette, ligesom det er rigtig dejligt at de foreslår at I voksne mødes og taler sammen først, uden at jeres dreng er der.
I kan fortælle ham det ca. 14 dage før han skal flytte og det vil her også være en rigtig god idé at aftale at han siger farvel til den nuværende børnehave og at han evt. deler noget ud den dag, hvor det er hans sidste dag. Det er altid vigtigt at få sagt ordentlig farvel, så lav en aftale med dem om, hvad dag det kan passe og hold jeres dreng informeret. Det er vigtigt at I ikke laver aftaler med den gamle børnehave, uden at han er informeret, så vil han føle at I taler om ham og det er ikke rart. Det kan heller ikke udelukkes at en af pædagogerne måske kommer til at sige noget om at han skal flytte børnehave og det er vigtigt at han ved det, hvis der er risiko for at nogen taler over sig. Hvis I tror det risikeres, så sig det før.
I kan tage et målebånd eller tegne et bånd, hvor I skriver dagene op og tæller ned, klipper en dag af, dag for dag, så han på den måde kan tælle og følge med i hvornår det er skiftedag.
At lillesøster skal gå i vuggestue ved siden af er helt perfekt. Forklar ham at de ikke kan gå samme sted, da hun jo skal i vuggestue og han i børnehave, men at de skal gå tæt på hinanden og nogle gange kan kikke til hinanden gennem hegnet. Hvis han er med i vuggestuen og henter hende en gang imellem, så kan han kikke ind til børnehaven og I kan snakke om at det er der han skal ind.
Det lyder som sagt som om at I har fået et rigtig godt sted tilbudt hvor pædagogerne allerede har gjort sig mange gode overvejelser. Det er rigtig dejligt og det skal nok blive godt! :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske