Børnehaveskift - 3 år, 10 mdr.

9. februar 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Børnehaveskift - 3 år, 10 mdr.

Hej Helen

Vi har nu besluttet at rykke vores søn til en anden børnehave - har sagt det til pædagogerne som synes det er ærgerligt, men også godt kan forstå hvorfor vi gerne vil prøve noget nyt.

Vi har fået brev fra det nye sted hvor de har et koncept med stuevenner - dvs. der er to fra stuen som skal vise ham rundt og tage sig af ham den første tid. De har hver lavet en tegning som er sendt med. Så den kan vi jo vise og snakke med ham om.

Samtidig har de foreslået at vi kommer til et møde alene uden vores søn og lige får en snak og at han så kommer på besøg en dag en lille time inden han starter og hilse på de voksne og særligt de to stuevenner.

Vi har sagt til ham at lillesøster ikke skal starte nede hvor han er nu - så det ved han godt. Og det er han ked af - han vil gerne med hen hvor hun er. Det kan han så ikke fordi det er en vuggestue, men den ligger lige ved siden af hans nye børnehave og de har et hegn mellem de to ...

Annonce

... institutioners legepladser. Vi at det måske er en ide at fortælle om at han skal starte ved siden af lidt efter. Omvendt så vil vi ikke have han går og er unødigt bekymret længere end højst nødvendig. Vi ved ikke helt om han kan forholde sig til det en hel måned i forvejen.

Han bliver ked af at miste den ene ven han har i sin nuværende børnehave og han bliver helt sikker voldsomt ked af ikke at skulle være sammen med sin ynglingspædagog hver dag (som har sagt hun gerne vil se ham udenfor børnehaven og følge lidt med - og det er vi glade for). Men vi ved faktisk ikke helt hvordan han vil reagere.

Er der nogle ting vi skal tænke på her - både nu og når han starter. Hvornår er det hensigtsmæssigt at fortælle børn om den slags forandringer - i god tid eller så kort tid før som muligt.....

Vi er stadig i tvivl om det er den rigtige beslutning, men nu er den taget og vi håber inderligt han bliver glad for at være det nye sted.

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder