Svar: Brug af sut - 14 mdr.

13. januar 2012

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lisbeth

Tak for dit brev :)

Du fortæller at din datter, som nu er 14 måneder gammel, har fået suttebud. Du kan se at hendes tænder har taget skade og er blevet skæve af at bruge sut ... Og det lyder ikke godt...

Jeg synes du skal bestille en tid hos tandlægen og lige få afklaret om det er på grund af sutten, at jeres datters tænder er skæve eller om det kan have en anden årsag. Hvis tandlægen bekræfter at det er suttebid hun har, så er det en rigtig god idé at få skåret kraftigt ned i brug af sut - og det gælder uanset hvilken sut hun har. Alle sutter kan, hvis de bruges for meget, give suttebid.

En løsning kunne naturligvis være at din datter slet ikke tilbydes sut, men problemet i dette er at hvis hun har et stort suttebehov, så vil hun sandsynligvis begynde at bruge sin tommelfinger i stedet og det er bestemt ikke bedre for hendes tænder og tandstilling, tværtimod! Dertil kommer at tommelfingeren vil hun kunne bruge i årevis, nogle helt op i skolealderen og det er heller ikke godt.

Din datter bør som udgangspunkt kun bruge sut, når hun skal sove. Det vil sige når hun puttes til sin middagslur og når hun puttes til natten. Hun bør ikke bruge sut i løbet af dagen og bør ikke løbe rundt med sin sut i munden. Det vil ...

Annonce

... ud over at påvirke hendes tænder også kunne påvirke hendes tale og sproglige udvikling, hvis hun har sut i munden hele tiden.

Hun har en alder nu, hvor I kan introducere en puttebamse eller putteklud og det kan være en rigtig god idé at arbejde på dette, som en substitut for sutten og for jer :)

Jeg kan ikke se de sutter hun er glad for og naturligvis kan en sut være så stor, at den skader tænderne mere end en anden. Der findes også sutter på markedet som sælges som værende bedre for tænderne, det ved jeg godt. Faktum er dog, at det ofte handler om at barnet får sutten for meget og at brugen af sut skal minimeres og at det er her I skal sætte ind.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og ja det er naturligvis synd for jeres datter at I først har lært hende og vænnet hende til en sut og så tager den fra hende, men det er modsat også synd for hende, hvis hun får skadet sine tænder. Selvom der er tale om mælketænder og de skiftes ud, så har sundheden af mælketænderne stor betydning for sundheden af de blivende tænder. Men igen - tal med tandlægen om, hvor stort problemet er.

- Og lad nu være med at skælde din mand ud, han har jo købt sutterne i den bedste mening og lillepigen har jo også være glad for dem :)

Håber I finder en god løsning, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder