Svar: Alder som nybagte forældre
11. januar 2012
Alder:
0 mdr.
Kære mor til fire
Det er rigtig dejligt at I elsker jeres børn :) Og det må være skønt at have fire børn og stadig ønske sig flere ... og ja, jeg kan kun være enig, børn er skønne!
Jeg synes faktisk ikke det er alderen det kommer an på, når man vælger at få børn. Det der er vigtigt er at man har lyst, at man virkelig har lyst og dermed også overskuddet til at få barnet. Så betyder det mindre om man er 19, 28 eller 43.
Der er mange faktorer som spiller ind på, hvornår vi får vores børn og et barn skal være ligeså velkommen om der er tale om unge forældre eller om der er tale om ældre forældre. Alle har forskellige ressourcer og muligheder og det ene behøver ikke være bedre end det andet.
Nogle får børn tidligt, nogle vælger at få børn i 2 hold, hvor der så er 15-18 år mellem den ældste og den yngste. Andre møder hinanden sent og får derfor ikke første barn før de er i slutningen af 30´erne eller i begyndelsen af fyrrerne. Andre prøver i flere år og bliver ikke gravide og lige pludselig, så er kvinden gravid og ja - måske fyldt 42, men det er jo et mirakel og skønt for dem. Andre får som I mange børn og vil naturligt, afhængigt at hvor tidligt man starter, godt kunne nå op i årene inden man får den sidste ...
Der er naturligt altid en risiko ved at få et barn sent. Jo ældre kvinden er, jo større risiko er der for at få et barn med f.eks. downs syndrom. Det vil ofte også være sådan at chancen for at få tvillinger er større, jo ældre kvinden er. Og det bringer mig tilbage til der hvor jeg startede - man skal ville det, man skal ønske det og brænde for det :) Hvis du og din mand vælger at få nummer 5, så skal I brænde så meget for det, at I også tør løbe risikoen for at det ikke kun bliver nummer 5, men måske nummer 5 og 6 ... :)
Jo ældre man er, jo større sandsynlighed er der naturligvis også for at man ikke oplever sine børnebørn vokse op og det er også en overvejelse man kan have. Men det skal ikke gøre, at man af den grund ikke ønsker at få sit eget barn :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske