Svar: Alder som nybagte forældre

11. januar 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor til fire

Det er rigtig dejligt at I elsker jeres børn :) Og det må være skønt at have fire børn og stadig ønske sig flere ... og ja, jeg kan kun være enig, børn er skønne!

Jeg synes faktisk ikke det er alderen det kommer an på, når man vælger at få børn. Det der er vigtigt er at man har lyst, at man virkelig har lyst og dermed også overskuddet til at få barnet. Så betyder det mindre om man er 19, 28 eller 43.

Der er mange faktorer som spiller ind på, hvornår vi får vores børn og et barn skal være ligeså velkommen om der er tale om unge forældre eller om der er tale om ældre forældre. Alle har forskellige ressourcer og muligheder og det ene behøver ikke være bedre end det andet.

Nogle får børn tidligt, nogle vælger at få børn i 2 hold, hvor der så er 15-18 år mellem den ældste og den yngste. Andre møder hinanden sent og får derfor ikke første barn før de er i slutningen af 30´erne eller i begyndelsen af fyrrerne. Andre prøver i flere år og bliver ikke gravide og lige pludselig, så er kvinden ...

Annonce

... gravid og ja - måske fyldt 42, men det er jo et mirakel og skønt for dem. Andre får som I mange børn og vil naturligt, afhængigt at hvor tidligt man starter, godt kunne nå op i årene inden man får den sidste ...

Der er naturligt altid en risiko ved at få et barn sent. Jo ældre kvinden er, jo større risiko er der for at få et barn med f.eks. downs syndrom. Det vil ofte også være sådan at chancen for at få tvillinger er større, jo ældre kvinden er. Og det bringer mig tilbage til der hvor jeg startede - man skal ville det, man skal ønske det og brænde for det :) Hvis du og din mand vælger at få nummer 5, så skal I brænde så meget for det, at I også tør løbe risikoen for at det ikke kun bliver nummer 5, men måske nummer 5 og 6 ... :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jo ældre man er, jo større sandsynlighed er der naturligvis også for at man ikke oplever sine børnebørn vokse op og det er også en overvejelse man kan have. Men det skal ikke gøre, at man af den grund ikke ønsker at få sit eget barn :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet