Svar: Kraftige menstruationer
10. januar 2012
Alder:
13 mdr.
Kære Moosette
Nogle kvinder oplever at menstruationerne bliver mindre kraftige efter en fødsel, andre kvinder oplever desværre det modsatte. Og faktisk så kan det være meget forskelligt fra kvinde til kvinde, men også fra fødsel til fødsel.
Jeg synes du skal bestille tid hos en gynækolog. I Danmark vil det kræve en henvisning fra egen læge, men det er måske ikke nødvendigt hos jer. En gynækolog vil kunne scanne din livmoder og tjekke at alt ser fornuftigt ud og du vil kunne drøfte problematikken med en fagperson, der er specialiseret i netop dette og som derfor vil kunne vejlede dig i, hvad der vil være en god løsning hos jer.
Der er flere muligheder og en løsning kunne f.eks. være en hormon-spiral. Den kan virke på kraftige menstruationer og også på menstruationssmerter. Der er naturligvis også bivirkninger, men det er netop det du skal tale med gynækologen om :)
Amningen kan gøre at menstruationen bliver uregelmæssig og det problem har du ikke. Og da det er 13 måneder siden du har født, så synes jeg det vil være helt relevant at få en gynækologisk undersøgelse og snak :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske