Svar: Flytning - 20 mdr.

12. november 2011

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Det er en god idé at I siger farvel i vuggestuen og den dag, hvor jeres dreng har sidste dag, kan I arrangere at han deler lidt ud om eftermiddagen, så alle børnene har mulighed for at sige farvel på en god måde. Også selvom han ikke er ældre end han er, så er det godt at sige farvel. Tal med institutionen om, hvordan I kan passe det ind bedst :)

Det er også en god idé at han så vidt muligt skånes for al den stress der er omkring flytning, så der er ingen grund til at han er der, når alt pakkes ned og bæres ud - han er for lille til at forstå, hvad der sker og det kan forvirre ham og stresse ham for meget ... Men samtidig kan det også være fint at han ser hjemmet tomt og kører med til det nye sted, så han oplever at nu "forlader I det ene og tager mod det næste", ligesom det vil være rigtig godt, at han får sine ting pakket ned til sidst og at hans ting er de første ting der pakkes ud, så han naturligt føler sig mere hjemme, fordi han har sine ting omkring sig.

Man kan sige at jeres situation er lidt speciel, fordi I ikke flytter fra det gamle til det nye sted samme dag, men har en længere ...

Annonce

... periode hos bedsteforældrene først. Det vil sandsynligvis gå rigtig godt, fordi han jo kender dem, har været hos dem mange gange før og I hygger jer sandsynligvis sammen. Så for ham vil det være som at være på besøg dér og han vil ikke kunne forholde sig til at I skal bo der i nogle måneder. Han har ikke fornemmelse for tid og for hvad der skal ske, men vil bare nyde at nu er I der. Når I så finder jeres eget sted, hvor I skal bo, så skal han jo flytte igen, men her har I så mulighed for at lade ham besøge det nye sted, vise ham stedet osv. så han stille og roligt lære det at kende, imens der sættes i stand osv. Også her vil det være rigtig godt at hans ting, hans værelse ordnes først :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At starte i den nye vuggestue vil sandsynligvis kræve lidt indkøring. Han skal lære helt nye mennesker at kende, nye børn og voksne, nye rutiner osv. og det er stressende for ham - det er som at starte nyt arbejde, dog værre. For han er stadig så lille, at han ikke kan spørge for sig, men kun "følge med" som dagen nu går og det er rigtig hårdt :) Han skal dog nok klare det :)

Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor