Svar: Flytning - 20 mdr.
12. november 2011
Alder:
20 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er en god idé at I siger farvel i vuggestuen og den dag, hvor jeres dreng har sidste dag, kan I arrangere at han deler lidt ud om eftermiddagen, så alle børnene har mulighed for at sige farvel på en god måde. Også selvom han ikke er ældre end han er, så er det godt at sige farvel. Tal med institutionen om, hvordan I kan passe det ind bedst :)
Det er også en god idé at han så vidt muligt skånes for al den stress der er omkring flytning, så der er ingen grund til at han er der, når alt pakkes ned og bæres ud - han er for lille til at forstå, hvad der sker og det kan forvirre ham og stresse ham for meget ... Men samtidig kan det også være fint at han ser hjemmet tomt og kører med til det nye sted, så han oplever at nu "forlader I det ene og tager mod det næste", ligesom det vil være rigtig godt, at han får sine ting pakket ned til sidst og at hans ting er de første ting der pakkes ud, så han naturligt føler sig mere hjemme, fordi han har sine ting omkring sig.
Man kan sige at jeres situation er lidt speciel, fordi I ikke flytter fra det gamle til det nye sted samme dag, men har en længere periode hos bedsteforældrene først. Det vil sandsynligvis gå rigtig godt, fordi han jo kender dem, har været hos dem mange gange før og I hygger jer sandsynligvis sammen. Så for ham vil det være som at være på besøg dér og han vil ikke kunne forholde sig til at I skal bo der i nogle måneder. Han har ikke fornemmelse for tid og for hvad der skal ske, men vil bare nyde at nu er I der. Når I så finder jeres eget sted, hvor I skal bo, så skal han jo flytte igen, men her har I så mulighed for at lade ham besøge det nye sted, vise ham stedet osv. så han stille og roligt lære det at kende, imens der sættes i stand osv. Også her vil det være rigtig godt at hans ting, hans værelse ordnes først :)
At starte i den nye vuggestue vil sandsynligvis kræve lidt indkøring. Han skal lære helt nye mennesker at kende, nye børn og voksne, nye rutiner osv. og det er stressende for ham - det er som at starte nyt arbejde, dog værre. For han er stadig så lille, at han ikke kan spørge for sig, men kun "følge med" som dagen nu går og det er rigtig hårdt :) Han skal dog nok klare det :)
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske