Svar: Jobsituation

30. oktober 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er svært for mig at tage stilling til, hvorvidt du skal søge nyt arbejde eller ej - det er en beslutning du kun selv kan tage .. MEN, som advokat for barnet, vil jeg gerne sætte lidt ord på, hvad jeg tænker :)

Ingen børn har brug for at være i institution i 9 timer hver dag. Små børn har brug for deres forældre og når vi vælger at lade dem passe ude, så er det ofte fordi vi er nødt til det, så er det fordi vi økonomisk er nødt til at arbejde, så hverdagen kan hænge sammen. Men det er et voksent behov, det er ikke et barnebehov.

Det kan være en hjælp for både børn og forældre, hvis bedsteforældre kan hente tidligt en gang imellem og det kan være meget givende for et barn, at have en nær og tæt kontakt med sine bedsteforældre. Det kan alle generationer have noget rigtig godt ud af. Børn har brug for kontakt til vigtige voksne og det er helt essentielt for at børn udvikler sig sundt og godt, at de har tilknytning til vigtige voksne.

Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv. Når børn skal passes, så er det vigtigt at de har en god tilknytningsperson hos sig. Og hvis mor og far ikke er der, så er det vigtigt med en sekundær tilknytning, som barnet kender godt og føler sig tryg ved - men mor og far er og bliver de ...

Annonce

... bedste!

Man skal prioritere sine børn og det er så kort tid at de er små. Man kan aldrig få den tid igen og det er rigtig vigtigt at nyde tiden sammen med dem, når man kan. For tiden går hurtigt - det er ikke bare en tale måde, at tiden løber - det gør den og det er så vigtigt at vi er der for børnene, når de har brug for os.

Jeg synes det er en god investering for børns trivsel, at man som forældre prioriterer at være sammen med dem, så meget som muligt. Du skriver, at du hader tanken om at han skal være i vuggestue i så mange timer. Du har rigtig svært ved at forlige dig med at I kun ses få timer dagligt - du kalder det egoistisk - det synes jeg faktisk ikke det er, for din dreng har også brug for at se sin mor, mere end nogle få timer hver aften ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Vi er som voksne forskellige, vi er som forældre forskellige. Nogle kvinder elsker at være hjemme, de nyder deres barsel og ville ønske at de kunne gå hjemme i flere år. Det er det bedste at være hjemme, være der for børnene døgnets 24 timer .. Andre kvinder har rigtig svært ved at være hjemme, de savner kollegerne, det at komme ud, møde andre, tale om andet end børn og bleer, blive set og anerkendt for alt mulig andet end at være mor .. Og det er helt okay at vi er forskellige.

Hvis man har det godt med at være hjemme og føler at det river hul i hjertet at skulle aflevere sit barn, så er det rigtig godt, hvis man kan finde en løsning, hvor dette kan lade sig gøre - det tjener både mor og barn godt. Men hvis man modsat ikke trives med at gå hjemme, så skal man ikke gøre det - så er det bedre at lade barnet passe af en anden, så man, når man så er sammen, virkelig nyder at man er sammen :)

Du skal gøre det, som virker rigtigst for dig og dermed også for dit barn :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder