Svar: Rød numse - 13 mdr.
28. august 2011
Alder:
13 mdr.
Kære mor til rødnumset :)
Hvor er det dejligt at I har fået gang i spisning og at du har kunne bruge mine råd - super godt med grøntsager i frikadeller og kødsovs! :)
Det er helt normalt at børn får svamp i bleområdet og det er rigtig vigtigt at dette bliver behandlet. Ofte behandles med Brentan, som er en svampedræbende creme. Men der findes også andre gode midler og du skal bruge det, som lægen har ordineret.
Det er vigtigt at du behandler som lægen har sagt - også selvom udslættet forsvinder, så bør du fortsat behandle i de dage, lægen har anbefalet :) Ellers risikerer du at det bryder frem igen.
Rød numse kan også skyldes andre ting - det kan f.eks. være reaktion på bleen - måske har du skiftet mærke? Nogle børn får bleeksem ... Men ofte er det en reaktion på den mad som barnet spiser, at syren i afføring og urin generer huden - og det lyder som en god forklaring hos jer, netop fordi din dreng er begyndt at spise meget mere rigtig mad :)
Du kan naturligvis godt overveje om du skal regulere lidt i hans kost, så han får lidt mindre frugt, får lidt mere tykmælk, A38 eller lignende som kan stabilisere maven lidt. Det har også noget at sige, hvor tynd og hvor hyppig hans afføring er ...
Du skal også sørge for at skifte ham hyppigt, så urin og afføring ikke når at sidde på huden for længe.
Derudover kan det være en rigtig god idé at vaske ham med intimsæbe - det kan være vivag eller en anden intimsæbe, som du bruger til dig selv. Det er vigtigt at han holdes godt ren - også i diverse hudfolder. Sørg for at vaske sæben af igen med rent vand og brug en helt blød vaskeklud - enten en af de blødeste skumklude eller en stof klud og dup-tør fremfor at gnide på huden. det er vigtigt at huden også holdes tør efter vask og brug af føntørrer kan stadig være en god idé - bare pas på at det ikke bliver for varmt :)
Du kan bruge en barriere-creme, det vil sige en vaselineagtig creme som smøres på, og som lægger en hinde på huden, så netop syren fra urin og afføring ikke så let trænger ind og generer huden.
Du kan også bruge kogtvandsklude. Det er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.
Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.
Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.
Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.
Hvis hans hud er rød, blank og næsten sprækker, så kan du med fordel købe en inotyol salve på apoteket. Brug den som en behandling - når huden er rød og pergamenttynd og væskende, så bruges inotyolsalven og når huden heler og begynder at blive fin, så kan du bruge en almindelig zinksalve eller kogtvandsklude eller hvad du normalt har - måske behøver du slet ikke bruge noget. Inotyol salven kan købes i håndkøb på apoteket og den virker ofte hurtigt :)
Er der ikke noget af ovenstående der virker - ja så er der ofte tale om svamp og her skal som sagt behandles som din læge har foreskrevet :)
Det kan sagtens være den røde numse der gør at din dreng vågner om natten. Hvis hans numse er rød og hudløs, så svier det og gør ondt, når han tisser og det kan være derfor han vågner ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske