Svar: Hvornår skal tandbørstning påbegyndes?
4. august 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Din datter skal have børstet tænder nu, hvor tænderne er på vej og det er vigtigt at børste tanden eller tænderne to gange dagligt - morgen og aften.
Tænderne bør som udgangspunkt børstes efter hun har spist / fået mælk. Det kan ikke helt lade sig gøre med den alder hun har, da hun naturligt stadig skal have mælk aften, sen aften / tidlig morgen, men det er vigtigt at du børster tænderne, så de er rene inden hun så ammes eller får flaske.
Du skal børste med tandpasta. Det anbefales at man bruger samme tandpasta til børn, som vi bruger til os selv. Det vil sige en tandpasta med en fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm; MEN det er vigtigt at man ikke bruger mere tandpasta end hvad der svarer til barnets lillefingernegl.
Det er let for en familie at bruge det samme og samtidig viser undersøgelser også at flere tandpastaer (også dem specielt lavet til børn) indeholder mange skadelige stoffer, som f.eks. parfume og parabener. Derfor anbefales det at man vælger en tandpasta som er sundhedsmæssigt i orden og at man så bruger den samme :)
Rigtig god fornøjelse med tandbørstningen og tillykke med de nye små tænder :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske