Svar: Tak fordi du er!

14. juni 2011

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Søde du

Tusind tak for dine dejlige ord, det varmer rigtig meget, kan du tro! :)

Jeg har valgt at lægge dit brev på siden, fordi det er så vigtigt for mig, at vi som forældre lytter til os selv! Og det er det du gør - du lytter til dig selv og gør det du føler virker rigtigt for lille Sophus. Der er som du skriver, ingen mening i at lade børn græde sig i søvn, der er ingen mening i at man som mor selv skal sidde og græde, fordi man føler at man yder overgreb på ens barn - og det kan slet ikke forklares eller undskyldes. Børn skal have den tryghed de beder om, de skal have omsorg, nærhed og masser af fysisk kontakt og hvis man lytter til sit barn, anerkender og ser sit barn som det lille dejlige menneske det er - så når man rigtig langt. Så gør man det godt som forældre.

Vi kan ikke trylle, ingen af os kan garantere vores børn lykke senere i livet, vi kan ikke beskytte dem mod tab og afvisninger, men vi kan gøre vores bedste for at gøre dem trygge og gøre hvad vi kan, for at give dem et dejligt og indholdsrigt liv. Vi kan lade dem vide, at de er elsket og at vi er der for dem - altid, uanset tidspunkt på døgnet, uanset hvad alder de har, uanset hvad problemer de står i - og det er det vi skal som forældre, det er det, vi skal have fokus på.

Med hensyn til narkose og det overgreb det naturligt har været for Sophus, så sidder det naturligt i ham, som en erfaring. Han vil ikke kunne sætte ord på det, vil ikke kunne fortælle hvad det er, men følelsen, ubehaget vil naturligt godt kunne sidde i kroppen på ham, som en sansemæssig erfaring.

Jeg tror bestemt ikke at det er noget der skader ham og jeg er helt overbevist om, at det ikke er noget der vil følge ...

Annonce

... ham på sigt. Det er helt naturligt at børn vil opleve "overgreb" i en eller anden form, når de vokser op - f.eks. når de bliver indlagt, skal have taget blodprøver eller lignende og man påfører dem smerte uden at kunne forklare dem hvorfor. Det vil ske og det er en slags "små bump på vejen" som vi lever med og kommer videre på trods af ...

Han er så lille, at han vil glemme det - og det bedste du kan gøre er at være der for ham, give ham ekstra tryghed og nærhed, ekstra fysisk kontakt, så han mærker at du er der for ham 100 procent. Så han bliver 'tanket lidt ekstra op med mor'. Børn har en fantastisk evne til at komme videre og det er derfor også vigtigt ikke at hænge fast i ting, der er sket, men forsøge at vise vejen frem :)

Det er naturligvis også fint at du taler med ham om det og når han bliver lidt ældre, vil du naturligvis også kunne læse en børnebog om at være indlagt på sygehuset og på den måde måske hjælpe ham til at få sat lidt ord på 'et ubearbejdet traume', hvis du skønner at han kunne have et sådan. Men igen - det tror jeg ikke han har! :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der findes faktisk også spædbørnsterapi - har du hørt om det? Det kan du læse lidt om her på siden under artikler/kronikker.

Du har ikke gjort noget forkert og Sophus er rigtig heldig at han har så god en mor som dig!! Du gør alt det rigtige og du kan ikke gøre mere - du ville ikke have kunne forberede ham på, hvad der skulle ske og du var der, da han skulle bedøves, kyssede og beroligede så godt du kunne - og du er der nu, lader ham mærke at du er der - det er rigtig godt!

Rigtig meget held og lykke fortsat og igen - tusind tak for dine dejlige ord til mig!

Rigtig god weekend og knus herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.