Hjælp til søvnrytme i løbet af døgnet

14. juni 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Hjælp til søvnrytme i løbet af døgnet

Hej Helen.

Nå så blev det tid til et spørgsmål mere fra os.
Nu er vores dejlige dreng blevet 10 måneder og der er fuld knald på kravleri, hiven sig op i møbler, pillen ved alt og generel nysgerrighed for alt og hele tiden.

Vi følger med i dette hæsblæsende tempo og nyder det i fulde drag, alt imens vi tænker "hold da op, der er knald på".

Det vi søger hjælp til er en søvnrytme i løbet af dagen.
Som det er nu, så står Oswald op ca. kl 06 og tager sin første lur ved en 9-9.30 tiden og sover halvenden time.
Derefter er han vågen igen i ca. 3-3,5 timer og sover så igen halvanden time.
Vi har kørt med et fast puttetidspunkt om aftenen hvor vi bader fra kl 19 til 19.15, derefter pusler og så er han i sin seng kl. 19.30. Alt er selvfølgelig med +/- 10 min.

Her de sidste 14 dage har vi dog haft et hyr med at putte ham.
Det har tit taget 3 kvarter og det synes vi er for meget.
Rutinen er at, vi synger godnatsange 3-4 stk, giver ham vælling i sengen, alt imens vi stille nynner videre, og før i tiden vendte han sig om på siden når han havde spist og lagde sig til at sove.

Hvis dette ikke var tilfældet, sagde vi godnat, puttede dynen omkring ham og gik i stuen og brugte så ...

Annonce

... "se til metoden".
Det er faktisk gået godt, men efter han kan stille sig op i tremmesengen og kravle rundt i den, er det som om han har svært ved at finde ro.

Vi går stadig til og fra, - lægger ham ned, putter dynen om ham igen osv. Men som skrevet ovenfor, så tager det ret tit min. tre kvarter inden han sover.
Han er ikke ked af det når han står derinde, han siger "Uuh Uh, ba ba ba", osv. og kigger rundt på værelset.

Derudover skal han starte i vuggestue per 1/8 og vi har talt med dem omkring hvor mange lure de forventer han sover.
De siger en middagslur, men selvfølgelig med elastik, så hvis han er helt vildt træt skal han have en formiddagslur også.

1.Skal vi begynde at udfase formiddagsluren lidt ad gangen? (hvordan?)
2. Ligger hans puttetidspunkt for tidligt?
3. Har du et forslag til en anden søvnrutine i løbet af døgnet?

Derudover spiser han fint, seks gange i døgnet, det vælter op med tænder, er glad, rokker til musik, laver fis og ballade og nyder haven med græs, jord, vand og småsten. Skøøøønt! :-)
Han sover satdig ikke i et træk fra kl 19.30 (20.15 /30!!) til 06, men får en flaske midt nat.

Glæder os til at høre fra dig.

Mange hilsner
Helene og Henrik.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor