Brev:
Hjælp til søvnrytme i løbet af døgnet
14. juni 2011
Alder:
10 mdr.
Hjælp til søvnrytme i løbet af døgnet
Hej Helen.
Nå så blev det tid til et spørgsmål mere fra os.
Nu er vores dejlige dreng blevet 10 måneder og der er fuld knald på kravleri, hiven sig op i møbler, pillen ved alt og generel nysgerrighed for alt og hele tiden.
Vi følger med i dette hæsblæsende tempo og nyder det i fulde drag, alt imens vi tænker "hold da op, der er knald på".
Det vi søger hjælp til er en søvnrytme i løbet af dagen.
Som det er nu, så står Oswald op ca. kl 06 og tager sin første lur ved en 9-9.30 tiden og sover halvenden time.
Derefter er han vågen igen i ca. 3-3,5 timer og sover så igen halvanden time.
Vi har kørt med et fast puttetidspunkt om aftenen hvor vi bader fra kl 19 til 19.15, derefter pusler og så er han i sin seng kl. 19.30. Alt er selvfølgelig med +/- 10 min.
Her de sidste 14 dage har vi dog haft et hyr med at putte ham.
Det har tit taget 3 kvarter og det synes vi er for meget.
Rutinen er at, vi synger godnatsange 3-4 stk, giver ham vælling i sengen, alt imens vi stille nynner videre, og før i tiden vendte han sig om på siden når han havde spist og lagde sig til at sove.
Hvis dette ikke var tilfældet, sagde vi godnat, puttede dynen omkring ham og gik i stuen og brugte så "se til metoden".
Det er faktisk gået godt, men efter han kan stille sig op i tremmesengen og kravle rundt i den, er det som om han har svært ved at finde ro.
Vi går stadig til og fra, - lægger ham ned, putter dynen om ham igen osv. Men som skrevet ovenfor, så tager det ret tit min. tre kvarter inden han sover.
Han er ikke ked af det når han står derinde, han siger "Uuh Uh, ba ba ba", osv. og kigger rundt på værelset.
Derudover skal han starte i vuggestue per 1/8 og vi har talt med dem omkring hvor mange lure de forventer han sover.
De siger en middagslur, men selvfølgelig med elastik, så hvis han er helt vildt træt skal han have en formiddagslur også.
1.Skal vi begynde at udfase formiddagsluren lidt ad gangen? (hvordan?)
2. Ligger hans puttetidspunkt for tidligt?
3. Har du et forslag til en anden søvnrutine i løbet af døgnet?
Derudover spiser han fint, seks gange i døgnet, det vælter op med tænder, er glad, rokker til musik, laver fis og ballade og nyder haven med græs, jord, vand og småsten. Skøøøønt! :-)
Han sover satdig ikke i et træk fra kl 19.30 (20.15 /30!!) til 06, men får en flaske midt nat.
Glæder os til at høre fra dig.
Mange hilsner
Helene og Henrik.