Svar: Tandbørstningen og tandpasta
13. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Ina-Marie
Ligeså snart børn får de første tænder, skal tænderne børstes. Og det anbefales at man bruger samme tandpasta til børn, som vi bruger til os selv. Det vil sige en tandpasta med en fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm; MEN det anbefales så at man er opmærksom på i stedet at reducere mængden af tandpasta man bruger og ikke give barnet mere tandpasta end hvad der svarer til barnets lillefingernegl.
Det er let for en familie at bruge det samme og samtidig viser undersøgelser også at flere tandpastaer (også dem specielt lavet til børn) indeholder mange skadelige stoffer, som f.eks. parfume og parabener. Derfor anbefales det at man vælger en tandpasta som er sundhedsmæssigt i orden og at man så bruger den samme.
Miljø og sundhed har i 2008 testet forskellige tandpasta og her består f.eks. både Sensodyne - gentle whitening, og Zendium (både til voksne og børn). Vælger man at købe Zendiums børnetandpasta indeholder den flour som til voksne.
Det er vigtigt at man børster børns tænder, selvom det er mælketænder og de udskiftes med de blivende tænder på et tidspunkt, så vil det have betydning for de blivende tænder, at man har sørget for en god tandbørstning af mælketænderne. Det er altså ikke korrekt at man bare skal lege og ikke bruge tandpasta - tænderne skal børstes rigtigt.
Legen kommer ind der, hvor det kan være svært at få barnet til at åbne munden, hvor det er svært at få lov til at børste tænderne - netop fordi det er så vigtigt som det er, så er det nødvendigt at barnet opfatter tandbørstning som noget rart og ikke som noget man kæmper om og dermed noget ubehageligt.
Som udgangspunkt bør tænderne børstes, når barnet har fået den mælk og mad som barnet har behov for - man børster tænder efter man har spist. MEN, netop små børn som jo stadig får mælk i løbet af aften, nat og tidlig morgen vil naturligt skulle have deres mælkebehov dækket og her kan man ikke børste tænder hele tiden. Det er dog en rigtig god idé at børste tænderne inden, så barnet har rene tænder - de skulle så vidt jeg har fået at vide af en tandlæge også gøre at mælkesukkeret ikke sætter sig helt så fast på tænderne, fordi de jo netop er rene :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske