Svar: Hvordan får vi hende til at bruge sut?

9. juni 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Charlotte

Nogle børn er glade for sutten med det samme, andre børn skal have tid til at vænne sig til den og atter andre børn afviser den blankt og bruger ikke sut.

Det er rigtigt at det kan være en god trøst en gang imellem, men der er jo en grund til at man kalder det en "narresut" eller en "pacifier" på engelsk og det er vigtigt at barnet ikke holdes hen med sutten og at man ikke bruger sutten som en "prop" men derimod forsøger at finde ud af hvorfor barnet græder eller har så stort et suttebehov som det har ...

Undersøgelser viser at børn der får sut, dier en gang mindre i døgnet ved brystet end børn der ikke bruger sut. Det kan være en vigtig information - for det kan hjælpe de kvinder, som har et barn med et meget stort suttebehov, hvor barnet tager rigtig meget på og hvor barnet derfor ligger ved brystet hele tiden, her kan sutten aflaste lidt. Men det er problematisk, hvis man har et barn, som ikke dier særlig meget ved brystet og som måske kun tager sparsomt på - så kan det være direkte kontraindicerende at give barnet en sut.

De fleste børn har brug for tilvænning, når de får en sut i munden. Der er meget stor forskel på det at sutte på et bryst og sutte på gummi eller silikone. Den bedste måde at lære barnet ...

Annonce

... det på, er netop som du har forsøgt, at holde sutten ved barnets mund, kærtegne og trykke lidt på kinderne fordi det får barnet til at sutte og så hjælpe barnet med at holde vacuum på denne måde. Det kan være en fordel at trække en stofble igennem suttens ring, fordi stofbleen kan hjælpe barnet med at holde sutten ved munden.

Når din datter her i starten spytter sutten ud, er det måske fordi hun ikke bryder sig om den og ikke vil have den - men det kan også være fordi hun ikke kan finde ud af at svøbe og sutte på sutten og med tungen derfor kommer til at presse til sutten, så den falder ud, mod hendes vilje. Det må du prøve at vurdere. Hvis hun tydeligt vægrer sig mod den, så skal hun ikke presses til at få den:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg har hørt flere mødre sige, at de har haft held med at bruge en nuby-sut. Det skulle være en speciel gennemsigtig model, man kan se ind i barnets mund, når barnet sutter - det ser sjovt ud, men det er jo ligemeget, hvis det virker og barnet vil have den ... Om de stadig findes eller er taget af markedet, ved jeg desværre ikke...

En opfordring hermed lagt ud - hvis nogle af jer mødre derude har gode erfaringer med hvad sut der virker, når børn ikke er glade for at tage sut - så sig endelig frem :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor