Svar: Hvordan får vi hende til at bruge sut?
9. juni 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Charlotte
Nogle børn er glade for sutten med det samme, andre børn skal have tid til at vænne sig til den og atter andre børn afviser den blankt og bruger ikke sut.
Det er rigtigt at det kan være en god trøst en gang imellem, men der er jo en grund til at man kalder det en "narresut" eller en "pacifier" på engelsk og det er vigtigt at barnet ikke holdes hen med sutten og at man ikke bruger sutten som en "prop" men derimod forsøger at finde ud af hvorfor barnet græder eller har så stort et suttebehov som det har ...
Undersøgelser viser at børn der får sut, dier en gang mindre i døgnet ved brystet end børn der ikke bruger sut. Det kan være en vigtig information - for det kan hjælpe de kvinder, som har et barn med et meget stort suttebehov, hvor barnet tager rigtig meget på og hvor barnet derfor ligger ved brystet hele tiden, her kan sutten aflaste lidt. Men det er problematisk, hvis man har et barn, som ikke dier særlig meget ved brystet og som måske kun tager sparsomt på - så kan det være direkte kontraindicerende at give barnet en sut.
De fleste børn har brug for tilvænning, når de får en sut i munden. Der er meget stor forskel på det at sutte på et bryst og sutte på gummi eller silikone. Den bedste måde at lære barnet det på, er netop som du har forsøgt, at holde sutten ved barnets mund, kærtegne og trykke lidt på kinderne fordi det får barnet til at sutte og så hjælpe barnet med at holde vacuum på denne måde. Det kan være en fordel at trække en stofble igennem suttens ring, fordi stofbleen kan hjælpe barnet med at holde sutten ved munden.
Når din datter her i starten spytter sutten ud, er det måske fordi hun ikke bryder sig om den og ikke vil have den - men det kan også være fordi hun ikke kan finde ud af at svøbe og sutte på sutten og med tungen derfor kommer til at presse til sutten, så den falder ud, mod hendes vilje. Det må du prøve at vurdere. Hvis hun tydeligt vægrer sig mod den, så skal hun ikke presses til at få den:)
Jeg har hørt flere mødre sige, at de har haft held med at bruge en nuby-sut. Det skulle være en speciel gennemsigtig model, man kan se ind i barnets mund, når barnet sutter - det ser sjovt ud, men det er jo ligemeget, hvis det virker og barnet vil have den ... Om de stadig findes eller er taget af markedet, ved jeg desværre ikke...
En opfordring hermed lagt ud - hvis nogle af jer mødre derude har gode erfaringer med hvad sut der virker, når børn ikke er glade for at tage sut - så sig endelig frem :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske