Svar: Uhensigtsmæssige reaktioner

6. maj 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære søde du

Nu er jeg jo i den heldige situation at jeg har fulgt dig og din lille dreng siden han var ganske lille og der er absolut intet i dine tidligere breve, som giver det mindste lille indtryk af, at du er en dårlig mor. Du er en god mor og den bedste mor din dreng kan have! Du er så opmærksom på ham, på hans signaler og hans behov - og måske er det netop derfor du lige nu synes det er rigtig svært ...

For nogle gange, så er det svært at finde ud af, hvad det er din dreng vil. Ofte ved han ikke engang selv, hvad det er han vil og intet dur ... og når han ikke ved det, hvordan skal du så kunne vide det, finde ud af det :)

Det er rigtigt som du skriver, at det er vigtigt at kunne rumme ham, rumme hans frustrationer og følelser og at kunne rumme betyder at du kan holde ud, at han har det som han har det, at du ikke forsøger at lave ham om og især - at du ikke tager det personligt. For det er det du gør nu. Du tager det personligt, tager det som et nederlag, du føler at det er din skyld, når din dreng bliver vred og frustreret og det er det ikke. Det er fordi han er lille og hans hjerne er umoden.

Hans hjerne består af flere dele og du skal appellere til hans storhjerne. Det er den, du påvirker når du viser ham lydhørhed, følelsesmæssig forståelse osv. Det er den største del af vores hjerne og den er den der blandt andet gør ham kreativ og i stand til at bruge sin fantasi, den hjælper ham med at løse problemer, tænke over tingene og den har også betydning for hans evne til at sætte sig ind i hvordan andre har det. Noget han først skal til at lære nu.

Du styrker denne del af hjernen ved netop at vise ham disse ting - være lydhør, rumme, forstå, sætte dig ind i hans situation, give ham idéer til hvordan I kan komme videre osv. og det er super vigtigt at du gør disse ting, for at han også lærer at gøre sådan.

Hvis du går fra ham, kalder ham hysterisk, via dit kropssprog eller direkte siger at du ikke gider være sammen med ham eller lignende, så vil det påvirke hans mellemhjerne. Denne del af hjernen aktiverer raseri, frygt, separationsangst, sorg, lyst til at lege, trang til at udforske osv.

De meget stærke følelser som udløses af mellemhjernen skal styres af storhjernen og det er dette samarbejde mellem den ene hjernedel og den anden hjernedel, der fortsat er meget umodent. Derfor er det så utroligt vigtigt at du med din storhjerne, din rationelle del af hjernen, formår at rumme ham, når hans mellemhjerne tager ...

Annonce

... over. Ved at du tager ham op, sidder med ham giver ham masser af fysisk kontakt, omsorg osv. så får du din dreng til at slappe af. Når han føler sig forstået, anerkendt og mødt, når han mærker at du er der for ham, at du godt kan rumme, at han har det som han har det, så sættes der en masse hormoner igang i hans krop og forbindelserne mellem hjernens dele skabes.

Og jeg er sikker på at du allerede forsøger at gøre alt dette. En gang imellem skal der også sættes grænser, siges nej og stilles krav, der passer til hans alder og den udvikling han går igennem, nogle gange gør han naturligvis noget forkert og må irettesættes, men det er virkelig vigtigt at du overvejer hvordan du forklarer ham at han gør noget forkert.

Og ja - en gang imellem kan du ikke komme til ham med det samme og du skal naturligvis også have lov til at gå på toilettet uden at han skal være på dit skød. Det er her okay at han bliver frustreret og græder lidt, så må du gøre hvad du skal gøre og når du så er færdig, må du tage ham lidt op, berolige og betrygge "mor skulle bare lige på toilet, nu er jeg her igen" eller lignende og så hjælpe ham videre. Det er også vigtigt at I ikke 'bliver hængende' i gråden, men forsøger at komme lidt videre i teksten, hvis du forstår, hvad jeg mener. Det er vigtigt et eller andet sted at du signalerer at du forstår ham, ser ham og fornemmer hans behov, men at du også får signaleret at det er okay at komme videre.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når alt dette er sagt, så skal du naturligvis også overveje om du bliver så følelsesmæssigt påvirket, at du har brug for hjælp. Du kunne overveje at tale med jeres læge om, hvorvidt du f.eks. har fået en efterfødselsreaktion og hvorfor du reagerer som du gør - det kunne også være at du havde stress, evt. en posttraumatisk stressreaktion som følge af at være blevet mor og de ændringer det har ført med sig, ved siden af de krav, det nu stiller mere og mere netop at være mor.

Dine følelser, som du beskriver: "Jeg er så ked af det og bange, for jeg er slet ikke den mor jeg altid har ønsket at være. Jeg vil så gerne være forstående, tålmodig, og derfor skræmmer min måde at reagere på, mig så meget at jeg føler han slet ikke er tjent med sådan en mor:(" Sådan skal du ikke gå rundt og have det og det er vigtigt at du taler med din læge om, hvad dette handler om. Måske vil det være nok netop bare at tale med lægen og få lidt luft for alle dine tanker ...

Håber du kan bruge mine tanker videre og sender dig et stort knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder