Uhensigtsmæssige reaktioner

6. maj 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Uhensigtsmæssige reaktioner

Kære Helen!

Min dreng er ved at blive stor... allerede 17 måneder, og er i fuld gang med selvstændigheds alderen. Problemet er at selv om jeg er fuldstændig klar over, med min fornuft hvad der sker, har jeg problemer med at rumme hans følelser når han gang på gang får sine ”hysteriske” anfald.

Jeg ved jo utrolig godt at han har det svært og kæmper med de ting han gerne vil og ikke altid mestrer, men nogen gange bliver det bare for meget for os begge! Jeg er så ked af det og bange, for jeg er slet ikke den mor jeg altid har ønsket at være. Jeg vil så gerne være forstående, tålmodig, og derfor skræmmer min måde at reagere på, mig så meget at jeg føler han slet ikke er tjent med sådan en mor:(

S har aldrig været ret god til at gøre ting alene, han har tilbragt meget tid på min arm, men jeg har følt at det har været rigtig at reagere på hans behov for nærhed. Dog kan det ind i mellem blive frustrerende når jeg til d.d. endnu ikke har kunnet gå på toilettet eller tage tøj på om morgenen, uden at S står og græder hjerteskærende. Jeg har forsøgt alt for at aflede ham, men det ender som regel med at jeg sidder med ham på skødet...på toilettet... Det samme sker som regel når jeg lige skal støvsuge under bordet efter vi har spist, eller jeg står og laver mad.

Jeg prøver så vidt muligt at inddrage ham i alting. Han er vældig interesseret i madlavning, og jeg lader ham hjælpe og smage, røre og putte i gryder. Men når han ikke gider at sidde i sin stol, og jeg har brug for begge hænder et kort stykke tid, græder han intenst og hiver i mine bukseben. Jeg har forsøget at vende ham til at vente, ved at slutte med at tage ...

Annonce

... ham op i sådan nogen situationer, og i stedet sætte min ned til ham og kramme ham og sige han lige må vente et kort øjeblik. Jeg snakker rolig og blidt til ham hele tiden mens han græder og jeg skynder mig færdig.

S er dog blevet en hel del bedre til at lege selv, men med alle selvstændigheds-episoder i løbet af dagen, er det som om jeg slipper op for overskud, og har et par gange kommet til at tale hårdt til ham og sige at ”nu stopper du, altså”. Det samme har sket når han står og hiver i mig og jeg stresser for at skynde mig færdig så han kan stoppe med at græde.

Jeg er meget bekymret for min måde at reagere på. Jeg er lige nu så frustreret, ked af det og skræmt over den måde jeg lige har reageret på overfor min dejlige lille dreng. Så meget at jeg græder nu hvor jeg siddet og skriver det. S har reageret forskelligt når jeg har gjort dette... nogen gange har han kigget forundret på mig, stoppet og begyndt at lave noget andet/ lege. Andre gange græder han endnu mere:(

Hvad skal jeg gøre for at blive mig selv igen? Jeg vil støtte ham i hans process, og ikke gøre ham ked af det. Jeg kan jo ikke forhindre at han gentagne gange står med ting som ikke er hensigtsmæssige eller som han ikke kan magte, og han vil ikke lade mig hjælpe ham. Jeg kan tydelig se at der foregår nogle rigtig svære processer inden i ham, og jeg vil bare så gerne være den han kan falde tilbage på og støtte sig til... ikke den der svigter ham og overreagerer når han har mest brug for mig. Jeg føler mig som en virkelig dårlig mor, og meget langt fra den person jeg gerne vil være, og troede jeg var...

Kærlig hilsen
en skuffet og ked mor...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!